Spun povești care merită învățate

Jerry Seinfeld, despre obiceiuri, burnout și cum să ai succes

Pe frigider, sub magnetul cu Ciucaș X3, am o foaie pe care am desenat de mână calendarul lunii în curs. În fiecare lună îmi pun câte o provocare sau un experiment nou: februarie a fost luna fără zahăr procesat, martie a fost fără făină (o luasem razna cu covrigii), aprilie a fost cu 10 minute de meditație (începusem în vara anului trecut, dar era on & off și voiam să devină ceva zilnic fiindcă simțeam cât de mult mă ajută în momentele haotice). Luna mai mi-am propus să fie fără snacking, mama lor de chestii sărate 🤞. În fiecare dimineață, cât timp aștept să fie gata cafeaua, îmi mâzgălesc pe foaia aia cu calendarul dacă m-am ținut sau nu de ce mi-am propus în ziua anterioară.

Am făcut asta recent și cu sportul. În viața pre-CV obișnuiam să alerg, obicei de care m-am apucat în urmă cu 5 ani, dar tot mai aveam zile în care ratam antrenamentele fiindcă eram prea obosită sau pur și simplu nu aveam chef. De când cu auto-izolarea, am zis că nu mai am nicio scuză și am făcut 30 de minute de exerciții cu greutatea corpului aproape în fiecare zi (au fost doar 4 zile de pauză).

E o metodă de care m-am tot folosit în ultimii ani ca să mă țin responsabilă atunci când am vrut să îmi creez obiceiuri noi sau să fac diverse experimente limitate ca timp. O poți testa dacă vrei să te apuci de sport, să reduci timpul petrecut pe social media sau să începi să citești zilnic cărți.

Trei lucruri care îți cresc șansele să reușești:

1. Să-ți definești cât mai clar obiceiul, că pe urmă sunt slabe șansele să se întâmple. De exemplu: Dacă vrei să citești zilnic, ai nevoie să-ți clarifici câte minute sau pagini ai nevoie să citești ca să consideri că ai bifat taskul pe ziua respectivă. Dacă te apuci de alergare, pune-ți target 5 minute în jurul blocului (pornește de la un număr ridicol de mic, ca să n-ai nicio scuză).

2. Să-ți pui calendarul undeva unde-l poți vedea în fiecare dimineață. Eu l-am pus pe frigider, dar merge și oglinda de la baie (în speranța că n-a renunțat nimeni la a se spăla pe dinți și pe față – înțeleg că suntem izolați în case, da’ hai să ne păstrăm respectul față de sine).

3. Să nu pornești cu mai multe obiceiuri noi deodată, că doar crești șansele să nu-ți iasă. (eu am mai făcut asta doar cu activități pe care deja simțeam că le gestionez bine și aveam nevoie doar de un mic push, dar niciodată cu mai multe obiceiuri complet noi în paralel).

Eu obișnuiesc să număr zilele în care am reușit să-mi bifez ce mi-am propus și, dacă ratez o zi, iau numărătoarea de la 0. Îmi place să pot spune că n-am mai făcut (sau am făcut) un lucru de un anumit număr de zile, mă motivează să n-o iau pe arătură. Am învățat metoda asta din programul lui Andrei despre constuirea de obiceiuri, însă o altă variantă folosită este să marchezi ziua doar cu un X.

Tehnica asta de productivitate e cunoscută sub numele “Don’t break the chain” și a devenit populară datorită lui Jerry Seinfeld. În anii ’90 încă mai mergea în turnee și ținea spectacole de stand-up, iar într-una din seri a fost abordat înainte să se urce pe scenă de Brad Isaac, un programator care l-a întrebat dacă are vreun sfat pentru un comediant tânăr, aflat la început de drum.

Seinfeld i-a răspuns că pentru a deveni un stand-up comedian bun ai nevoie să începi să faci glume mai bune. Ca să faci glume mai bune, ai nevoie să scrii în fiecare zi. Atunci a povestit ce tehnică folosește el pentru a găsi motivație să scrie chiar și atunci când nu are chef: a făcut rost de un calendar mare de perete, unul pe tot anul, și un marker roșu. În fiecare zi în care își făcea targetul de scris, desena un X roșu peste ziua respectivă. Câteva zile mai târziu, avea un lanț de X-uri care se făcea din ce în ce mai lung și nu dorea să-l întrerupă:

“You’ll like seeing that chain, especially when you get a few weeks under your belt. Your only job next is to not break the chain. Don’t break the chain.”

Și chiar dacă ajungi să întrerupi lanțul, măcar ai reușit să bifezi mai multe zile de obiceiuri bune decât dacă n-ai fi măsurat.

Povestea integrală a fost publicată pe LifeHacker în 2007, găsești aici articolul original: Jerry Seinfeld’s Productivity Secret.

Recent am dat peste un interviu cu Jerry Seinfeld din 2017, în care vorbește despre burnout și motivele pentru care a avut succes, și de când l-am citit mă tot obsedează fraza asta:

If you’re efficient, you’re doing it the wrong way. The right way is the hard way. The show was successful because I micromanaged it—every word, every line, every take, every edit, every casting. That’s my way of life.”

Mi se pare că am devenit din ce în ce mai soft, ca să nu zic direct leneși. Căutăm scurtături, metode prin care să optimizăm fiecare etapă a procesului. Fugim de disciplină, de provocări, de orice ne face să ne simțim incomod. Citim tot felul de articole și cărți de dezvoltare personală care ne flatează, ne ung pe ego, ne spun doar ce vrem noi să auzim: că e ușor, că oricine poate, că trebuie doar să urmăm o rețetă, niște pași. Băi, nu! Dacă vrei să faci performanță, o să-ți fie greu și sunt șanse mari să nu reușești. Andrei zicea bine în podcastul pe care l-am înregistrat împreună: “Dacă era ușor făcea oricine. Face oricine? Nu. De ce? Pentru că atunci când devine greu majoritatea își bagă picioarele și pleacă.

Dacă nu vrei să rămâi la un nivel mediocru, ai nevoie să te împrietenești cu suferința și criticile. Hai să încetăm să mai avem așteptarea să fie ușor. Să punem lupa pe ce facem greșit, pe punctele noastre slabe, unde o dăm în bară, și să lucrăm la ele în loc să ne spunem că e ok.

Revenind la interviul cu Seinfeld, e foarte interesant, îți recomand să-l parcurgi. Vorbește și de cum a luat energia negativă născută din lucrurile care nu-i plac și a redirecționat-o într-un proiect nou (Comedians in Cars), motivele pentru care decis să încheie serialul Seinfeld când încă era pe val, ce rutină are înaintea showurilor și altele. Îl citești pe HBR: Life’s Work: An Interview with Jerry Seinfeld.

P.S. am un newsletter unde scriu despre greșelile pe care le fac și lecțiile pe care mi le iau, în speranța că-i voi ajuta astfel pe alții să-și accelereze procesul de dezvoltare – e un newsletter care s-a născut dintr-o reacție alergică la toate bullshiturile de articole de dezvoltare personală și toți “guru” care nu spun nimic folositor. Te abonezi de aici.


Leave a Reply