S-a lansat TopBlog.ro – topul blogurilor din România (după vizitatori unici pe lună)

Blogging is not dead.

Zilele trecute s-a lansat TopBlog.ro, un clasament al blogurilor din România făcut în funcție de numărul de vizitatori unici pe lună.

Este un proiect gratuit, dezvoltat de Alex Ciucă (aka Hoinaru) pe timpul și resursele lui.

Alex a pornit proiectul deoarece își dorește mai multă vizibilitate și transparență pentru bloguri. El consideră că blogosfera românească încă are mult potențial – ceea ce se vede și din traficul care continuă să crească de la an la an. S-au mai filtrat din bloguri față de perioada de după criza din 2008 (când era un boom), au dispărut multe – așa cum era și normal, dar oamenii citesc în continuare.

Însă oamenii de la branduri și agenții nu mai urmăresc bloguri de ceva timp. Campaniile se fac cu influenceri de pe alte canale, se uită la numărul de abonați pe YouTube sau followers pe social media (TikTok, Instagram) atunci când decid cu cine colaborează. Doar că un milion de followers pe Instagram, TikTok sau YouTube nu înseamnă că un material nou adună garantat un milion de afișări. Iar pe bloguri (și pe YouTube) poate dura mult mai mult timp pentru ca un material să capteze atenția, spre deosebire de social media, unde pui un story și în 24 de ore s-a dus.

TopBlog.ro înlocuiește un spațiu lăsat liber de T5.ro, proiect care a dispărut de câteva luni, respectiv ZeList – care are altă metodologie (se uită la ce linkuri primește un blog de la alte bloguri într-o săptămână).

Nu este automatizat (încă), ci fiecare blogger trimite screenshoturi din Google Analytics iar datele sunt actualizate la 3 luni.

Mă număr și eu printre blogurile înscrise pe TopBlog.ro, sunt undeva pe la coada clasamentului happy cu 2850 unici în ianuarie. Pe primul loc este Vali aka zoso aka the blogfather (nicio surpriză aici), cu 1.41 milioane de vizitatori.

Așa arată statisticile mele pe ultimele 3 luni:

Sunt 100% relevanți vizitatorii unici pe lună ca metric cheie?

M-am tot gândit la întrebarea asta și nu știu dacă există un răspuns clar, alb sau negru. Precum cu orice alte date, depinde. Cifrele în sine nu spun toată povestea din spate, ai nevoie să le interpretezi și să le pui în context. Depinde și ce vrei să faci cu ele, la ce le folosești, ce buget ai etc.

Ca blogger, poți să ai un număr mare de vizitatori unici, dar ei să te descopere din Google, să intre și să stea puțin timp pe un articol, fiindcă își dau seama că de fapt nu este relevant pentru ei, nu este ce căutau sau la ce se așteptau.

Dar aceeași problemă este și pe alte canale. Se tot fac campanii cu influenceri (știu că și tu ai alergie la acest termen, aia e) – cum măsori gradul real de influență pe care-l are cineva? Poți să ai sute de mii de followers pe social media, dar 98% din ei să te urmărească doar pentru entertainment sau fiindcă arăți bine și nu ar cumpăra niciun produs menționat de tine.

Pe urmă avem influencerii cu followeri fake (cumpărați), reach-ul care tot scade pe măsură ce crește numărul de conturi dintr-o rețea, faptul că aplicațiile sunt construite astfel încât să te țină în aplicație etc etc etc. Pe Facebook sunt doar „bătrânii”, puștimea folosește acum TikTok și YouTube în loc de Google search – înseamnă asta că brandurile ar trebui să renunțe la Facebook și să se mute pe vloguri sau TikTok? Nu neapărat. Poate Linkedin sau Twitter au mai mult sens.

Sunt foarte multe lucruri care să fie luate în considerare. Din nou, depinde de scopul celui care consumă toate aceste date, de target, de funnel-ul de marketing șamd.

Și la newslettere la fel – poți să ai un număr mare de abonați (în România avem newslettere personale chiar și cu câte 50.000 – 100.000 de abonați), dar un open rate mic, abonați care n-au încredere în tine sau nici măcar nu mai sunt valide adresele lor de mail.

Eu am tot împins newsletterul în față în ultimii 6 ani – am scris deja aici și aici despre motivele pentru care este un canal mai sănătos de crescut pe termen lung. Newsletterul nu este o casă construită pe teren închiriat (precum social media, la care se poate schimba mâine algoritmul). La newsletter poți vedea exact rata de deschidere (open rate), numărul de clickuri, cine pe ce a dat click și când, poți segmenta mai departe în funcție de interesele abonaților etc.

Pe de altă parte, newsletterul este un pariu pe termen mediu-lung cu rezultate stil iceberg, unde este greu să aduci social proof.

Din afară, la mine se vede doar că am un newsletter format text, lung în medie de câte 5000 de cuvinte, și un podcast cu doar 14 episoade, toate lungi de câte 2-3 ore. Puțini followers pe social media, puțin trafic pe blog. Complet neatractiv pentru orice brand sau agenție.

Însă eu știu că am 2760 de abonați, cu un open rate de 72.5% (vezi screenshotul de mai jos). Știu că cei care sunt abonați chiar deschid și citesc ce scriu eu, dau click pe linkuri și adun sute sau chiar mii de clickuri pe linkurile dintr-un singur mail. Știu că episoadele de podcast, deși sunt atât de puține și lungi, au adunat 50.000 de ascultări. Știu că invitaților mei le-au venit clienți noi și li s-au alăturat oameni în echipe doar fiindcă au aflat de ei prin pdocastul meu. Știu că printre cei care mă urmăresc se numără oameni cu influență reală în societatea noastră și care își cumpără diverse lucruri doar fiindcă le-am menționat eu în newsletter sau podcast, de la cărți până la wearables / gadgets. De ce? Fiindcă au încredere în mine.

(Ok, pe de altă parte, n-am avut niciodată conținut plătit în newsletter, n-am inclus linkuri sponsorizate sau affiliate. De asemenea, nu toată lumea cumpără de unde am pus eu link, nu toată lumea cumpără imediat, procesul de decizie poate dura și ani. Câți oameni au cumpărat ce și când? N-am cum să aflu exact.).

N-o mai lungesc. În concluzie, la întrebarea: sunt vizitatorii unici relevanți? Este ăsta cel mai bun metric cheie? Răspunsul este că depinde de ce vrei să faci cu toate aceste date, la ce le folosești și în ce parte a funnel-ului de marketing.

Iar TopBlog.ro este un punct bun de început dacă vrei să mai descoperi și alte bloguri din România sau să faci o campanie pe bloguri. (Baftă, Alex!)

Dacă vrei să afli mai multe despre TopBlog.ro, citește și comentariile lui Alex de la el de pe blog sau de la NwRadu.

VREI MAI MULT?

Completează formularul de mai jos și o să primești ceva nou de la mine din două în două vineri. Te poți dezabona oricând vrei.

PE ACEEAȘI TEMĂ

COMENTARII

5 comentarii

5 comentarii. Leave new

  • Excelent overview 👏 și mulțumim pentru transparență, oferă mult context pentru câte nuanțe de gri există.

    Răspunde
    • Mă bucur că reiese asta cu multiplele nuanțe de gri, mi-era teamă că am intrat în prea multe detalii și s-a pierdut în negură happy mulțumesc!

      Răspunde
  • „Nu este automatizat (încă), ci fiecare blogger trimite screenshoturi din Google Analytics iar datele sunt actualizate la 3 luni.”

    Asa arata un proiect mort de la inceput.

    Realist vorbind:
    1. Mai niciunul nu o sa-si aminteasca sa ii trimita lui manual la 3 luni datele alea.
    2. E greu acum cu cateva bloguri sa actualizeze el manual, dar cand or fi zeci/sute…?

    Răspunde
    • Nu știu dacă avea rost să investească în automatizare de la început, înainte să vadă dacă există interes față de proiect (mai ales că este făcut pe timpul și banii lui). Acum și-a testat ipoteza și probabil o să se concentreze pe automatizare, tocmai ca să nu stea să facă asta manual când o să se adune mai multe bloguri. Între timp poate face template-uri și să programeze mail-uri pe care le trimite o dată la 3 luni să amintească bloggerilor să trimită screenshoturile.

      Răspunde
    • Florian, orizontul de timp pentru automatizare era iulie 2023 (când trece toată lumea pe GA4). Puteam să aştept până atunci cu lansarea proiectului sau să fac de 3 ori povestea asta manuală. Am ales să merg pe manual.

      Problema pe care o văd în acest moment e modul în care implementezi integrarea atât cu UA, cât şi cu GA4.

      Răspunde

Dă-i un răspuns lui Gabriela Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.
You need to agree with the terms to proceed