Digital Control cu Decât o Revistă, după 2 ani

Acest text a fost întâi trimis celor abonați la newsletterul meu, Cristina’s Friday Read. Dacă vrei să primești mai multe resurse de acest gen, te poți abona de aici.

În urmă cu două ierni – adică perioada aia la care ne gândim cu nostalgie și o considerăm „vechiul normal” – am fost gazda primului sezon al newsletterului DoR – Actualizator.

Timp de 6 săptămâni am scris pe tema Digital Control: cum să gestionăm mai bine relația cu tehnologia și să fim mai puțin dependenți de telefon. (newsletterul revistei DoR venea pe atunci săptămânal, duminica – ulterior a evoluat în Concentrat – un newsletter zilnic, matinal).

Am distilat în Digital Control tot ce învățasem eu despre cum să-mi gestionez dependența de tehnologie, toate luptele și experimentele personale.

Contextul personal mi-a permis să descopăr devreme calculatoarele, internetul, email-ul și rețelele de socializare, dar și toate problemele care vin la pachet atunci când îți atașezi prea mult identitatea de altceva și nu mai știi cine ești.

Învățasem să tastez înainte să învăț să citesc alfabetul sau să scriu de mână – ceea ce poate că e normal pentru generațiile de acum, dar în ’91 nu era. Ulterior m-am numărat printre primii care au avut acces la internet – la fel, ceva normal acum, dar pe atunci eram considerată o ciudată. Eram geek. Toate proiectele pe care le-am construit vreodată au fost în mediul online – și am început într-o perioadă în care mai nimeni nu băga în seamă ce se întâmplă digital.

Înapoi în prezent.

S-au împlinit doi ani de când am publicat seria Digital Control pentru DoR. Am intrat atunci în detalii de genul cum avem programat creierul, de ce suntem construiți să căutăm lucruri care ne ajută să supraviețuim și să ducem specia mai departe, NU să fim fericiți sau să facem muncă intelectuală 24/7, cum se leagă de nevoia de certitudine și conexiune și cum ne bifăm nevoile astea umane prin junk digital behavior.

Sunt doi ani și de când am vorbit ultima oară în public, la Maastricht School of Management – unde s-a ținut eventul offline cu abonații newsletterului, și nu știam când o să mai avem ocazia să ne adunăm atât de mulți oameni într-un spațiu închis.

Nici o lună mai târziu, aveam să scriu un alt newsletter DoR, de data asta dedicat managementului atenției în vreme de pandemie, despre tsunami-ul de informație care ne-a lovit pe tema covid și cum să navigăm cu mai puțină panică.

În seria Digital Control am rămas la nivel micro: am dat din casă problemele cu care m-am confruntat eu personal în dependența de tehnologie, când a devenit suficient de dureros ca să schimb ceva, ce am experimentat și ce am învățat, dar și acțiunile pe care le putem implementa oricând – fiecare dintre noi – pentru a prelua înapoi controlul.

La eventul ținut la Maastricht am dat zoom out. Am vorbit despre cum funcționează the attention economy, modelul de business din spate, când a fost inventat, efectele pe termen lung asupra societății, cum erodează democrația, media și sănătatea mentală – în special la adolescenți, cu info din cele mai noi studii și rapoarte economice.

Este vital să înțelegem și perspectiva de business, de ce succesul financiar este atașat de atenția noastră și cum s-au născut niște interese conflictuale care ne țin într-un cerc vicios. Goana după creștere la infinit are un efect previzibil și catastrofal: ne auto-distrugem.

Cel mai satisfăcător este faptul că acum, după doi ani, în continuare sunt oprită pe stradă de oameni care mă recunosc și vor să-mi mulțumească pentru acele texte. Care-mi spun cât de mult i-au ajutat lucrurile pe care le-am scris atunci, ce și-au luat din ele și cum au testat informațiile învățate.

Este satisfăcător și când descopăr articole precum cel scris de Giorgiana Vlăsceanu despre documentarul The Social Dilemma, în care spune că: „Dacă aș vrea să conving pe careva că dependența de social media există, nu i-aș recomanda asta, ci secțiunea Digital Control de la DoR în colaborare cu Cristina Chipurici.” (mulțumesc, Gege happy )

Educația pe tema asta devine mai importantă ca oricând. Avem nevoie să învățăm să gestionăm tehnologia, s-o controlăm noi – ca pe oricare alt tool, nu să ne lăsăm noi controlați.

Așadar, dacă ți-au scăpat newsletterele mele de atunci sau vrei să le dai un refresh, îți las aici linkurile spre ele – în ordinea în care le-am gândit și publicat. Vei găsi în ele și recomandări de aplicații, podcasturi și cărți.

Digital Control x DoR:

  1. Dependenți de like-uri și inimioare (05.01.2020)
  2. Atacul animalelor sălbatice din inboxuri (12.01.2020)
  3. Puterea unei rutine ca să îți reîncarci bateriile (19.01.2020)
  4. O generație care vrea totul acum (26.01.2020)
  5. Multitasking fac calculatoarele, nu oamenii (02.02.2020)
  6. Manifest pentru plictiseală (09.02.2020)

Mulțumesc din nou echipei DoR, în special lui Cristian Lupșa și Mircea Drăgoi.

Seria asta ar fi fost incompletă fără ilustrațiile lui Mircea – încă mi se oprește respirația când mă uit la ele. Iar un text care n-a fost editat nu este nici la 10% din potențial – Cristi a făcut magie la acest capitol, a avut super multă răbdare să sculptăm împreună textele, fiecare cuvânt s-a zbătut pentru propria viață.

Acest text a fost întâi trimis celor abonați la newsletterul meu, Cristina’s Friday Read. Dacă vrei să primești mai multe resurse de acest gen, te poți abona de aici.

VREI MAI MULT?

Completează formularul de mai jos și o să primești ceva nou de la mine din două în două vineri. Te poți dezabona oricând vrei.

PE ACEEAȘI TEMĂ

COMENTARII

Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.
You need to agree with the terms to proceed