Mituri despre creativitate (și cât citesc, de fapt, românii?)

Acest text a fost întâi trimis celor abonați la newsletterul meu, Cristina’s Friday Read. Dacă vrei să primești mai multe resurse de acest gen, te poți abona de aici.

“Nu am fost niciodată mai talentat decât alții. Ba chiar am învățat că nu sunt cu nimic special, Sunt exact ca și tine, cu problemele pe care le întâmpină cineva care nu are bani și trebuie să dea din coate. Un mediocru. În timp, am învățat că eu nu fac lucruri mai bine decât ceilalți, ci că doar le fac.” (Daniel Zărnescu)

De abia așteptam să public conversația mea cu Daniel.

Este unul din oamenii de la care am învățat extrem de multe lucruri și m-au ajutat să-mi accelerez evoluția într-un timp scurt. Îl admir pentru obsesia cu care se concentrează pe a construi, a-i susține pe alții și a le oferi un cadru în care să crească, când ar fi putut să se rezume la a comenta de pe margine. Își asumă riscuri și misiuni aparent imposibile, în industrii în care nu vrea mai nimeni să se bage, și (fără mirare) este considerat nebun pentru asta. Un visător pragmatic și rebel.

Stoic, pasionat de antropologie și istorie, antreprenor și om de marketing, autor a 12 cărți publicate (și non-ficțiune, și beletristică), este fondator al Școlii de Scris și predă la Romanian Gifted School. A avut curajul de a lansa recent o editură de carte românească, numită StoryCraft Publishing – o mică piesă de puzzle în piața de carte din România și pretextul pentru care i-am propus să-i iau acest interviu.

Nu-mi amintesc exact cum am dat prima oară peste Daniel, dar acum știu că este ca un iceberg: ce se vede aparent, la suprafață, reprezintă extrem de puțin. Spre rușinea mea, mi-a luat vreo șase ani ca să realizez asta (din păcate, am tendința să judec rapid, după aparențe, și mă las ușor păcălită de ce semnalizează unii, ce spun că ar face, și nu ce fac exact).

Te avertizez din start: dacă până acum aveai orice fel de preconcepții despre creativitate, talent, inspirație sau scris, probabil o să te șocheze conversația mea cu Daniel.

Am discutat cu el despre perioada lui de antreprenoriat, eșecuri și greșeli, cum a realizat că scrisul este firul care unește aproape tot ce a făcut în viață și cum a decis să se concentreze pe asta, piața de carte din România, cât de mult citesc românii, cum putem încuraja viitoarele generații să citească mai mult, mituri și preconcepții legate de creativitate și ce speră el să realizeze pe termen lung prin editura proaspăt lansată.

Ne poți asculta aici. (spre finalul episodului vei avea parte și de o surpriză în semn de mulțumire).

Uite câteva lucruri despre care am povestit – ca să știi la ce să te aștepți:

  • Conceptul de carieră umbră, vocație și frici. Greșelile făcute în anii de antreprenoriat, cum a simțit criza financiară din 2008 și de ce a fost o perioadă depresivă. Cum a făcut trecerea la concentrat pe scris (și de ce a durat mulți ani).
  • Mituri legate de creativitate, talent și inspirație: scrisul este un proces, este un mușchi și se poate antrena în timp la fel ca oricare alt mușchi, însă așteptările noastre nu sunt calibrate.
  • Rolul poveștilor în istoria omenirii și în societate. Importanța structurii și cum amplifică, de fapt, creativitatea. Am disecat ce înseamnă un proces creativ astfel încât să iasă o operă valoroasă și de ce există o luptă inegală între artă și comercial.
  • Piața de carte din România și analfabetismul funcțional, ce spun cifrele în comparație cu Uniunea Europeană, corelația cu diverși factori.
  • Cum putem genera curiozitate și interes pentru citit și pentru storytelling în general, încă din școală. Daniel predă la Romanian Gifted School și povestește despre cum simte diferența dintre a lucra cu adulți și copii.
  • Reticența românilor de a consuma cărți scrise de români, dar și perspectiva și aroganța scriitorilor români. Genuri literare care ne lipsesc, nu sunt acoperite în România.
  • Ce rol vrea să joace în piața de carte, ce speră să realizeze pe termen scurt și lung prin Școala de Scris și editura StoryCraft Publishing pe care a lansat-o.
  • Paradoxul celor care vor să publice cărți, se văd generatori de texte, dar ei nu consumă cărți, nu citesc.
  • Disciplină și rutină. De ce este important să ne concentrăm pe CUM aplicăm ceea ce am citit. Daniel citește foarte greu cărți de non-ficțiune: citește 10-15 pagini în fiecare dimineață, dar tot timpul caută aplicabilitatea lor. (Tot pe tema asta, îți recomand episodul de podcast în care Daniel a fost intervievat de Andrei Roșca: Știm prea multe dar acționăm prea puțin – pentru mine a fost ca un șut în fund, fiindcă m-am regăsit în multe dintre lucrurile discutate de ei – și le-am schimbat încet-încet).

Toată conversația noastră a fost presărată cu momente în care am dezbătut interviurile, cărțile sau filmele unor oameni precum Stephen King, George R.R. Martin, Quentin Tarantino, Steven Pressfield, J.R.R. Tolkien, Joseph Campbell, George Lucas, Yuval Noah Harari și mulți alții.

Ascultă-ne aici. Găsești episodul pe oricare platformă unde preferi tu să asculți podcasturi. Linkuri spre resursele menționate (cărți și studii referitoare la piața de carte de la noi) poți găsi aici.

După ce termini de ascultat episodul, scrie-mi un lucru cu care ai rămas din conversația mea cu Daniel, ceva ce ai învățat sau ți-a schimbat perspectiva. (dă-mi reply aici sau mesaj oriunde vrei tu).

Weekend cu soare!

– Cristina

Acest text a fost întâi trimis celor abonați la newsletterul meu, Cristina’s Friday Read. Dacă vrei să primești mai multe resurse de acest gen, te poți abona de aici.

VREI MAI MULT?

Completează formularul de mai jos și o să primești ceva nou de la mine din două în două vineri. Te poți dezabona oricând vrei.

PE ACEEAȘI TEMĂ

COMENTARII

Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.
You need to agree with the terms to proceed