Dezbatere privind interzicerea reclamelor politice pe platformele de social media

Luna asta s-au împlinit trei ani de când Trump a fost votat președinte al SUA, ceea ce înseamnă că a mai rămas doar un an până la noile alegeri prezidențiale – un moment bun pentru platformele tech să se poziționeze față de campanie. Doar anul acesta, candidații au cheltuit deja peste $60 de milioane pe reclame pe Google și Facebook, iar în total se estimează că vor cheltui în acest ciclu electoral peste $3 miliarde pe reclame digitale.

La începutul lunii octombrie, TikTok a anunțat că interzice reclamele politice, devenind astfel prima platformă de social media care a luat atitudine pe acest subiect. Motivația a fost că reclamele politice nu sunt în armonie cu misiunea TikTok, de a oferi o experiență creativă și distractivă:

Any paid ads that come into the community need to fit the standards for our platform, and the nature of paid political ads is not something we believe fits the TikTok platform experience. To that end, we will not allow paid ads that promote or oppose a candidate, current leader, political party or group, or issue at the federal, state, or local level – including election-related ads, advocacy ads, or issue ads. For us, it all points back to our mission: to inspire creativity and build joy. We want to ensure we’re building a place where our community – users, creators, and brands – can be creative, build trends, and have a whole lot of fun in the process. People come to TikTok because it just feels different from so many other places, and we’ll continue to work hard to support that.

TikTok este aplicația de social media cu cea mai mare creștere la nivel global și prima platformă populară care nu s-a născut în SUA, ci în China. Asta vine la pachet cu alte probleme, precum faptul că cenzurează videos care nu sunt pe placul guvernului lor, precum cele de la protestele din Hong Kong. Am scris mai multe despre explozia TikTok în acest articol, dacă vrei să afli mai multe: ‘Pe ce platformă socială găsești acum adolescenții?‘.

Recent, și Jack Dorsey, CEO-ul Twitter, a anunțat că vor interzice reclamele politice și cere mai multă regularizare:

A political message earns reach when people decide to follow an account or retweet. Paying for reach removes that decision, forcing highly optimized and targeted political messages on people. We believe this decision should not be compromised by money. While internet advertising is incredibly powerful and very effective for commercial advertisers, that power brings significant risks to politics, where it can be used to influence votes to affect the lives of millions. Internet political ads present entirely new challenges to civic discourse: machine learning-based optimization of messaging and micro-targeting, unchecked misleading information, and deep fakes. All at increasing velocity, sophistication, and overwhelming scale.

These challenges will affect ALL internet communication, not just political ads. Best to focus our efforts on the root problems, without the additional burden and complexity taking money brings. Trying to fix both means fixing neither well, and harms our credibility.

[…] This isn’t about free expression. This is about paying for reach. And paying to increase the reach of political speech has significant ramifications that today’s democratic infrastructure may not be prepared to handle. It’s worth stepping back in order to address.

Citește aici tot thread-ul lui Jack Dorsey.

Apropo, 97% din tweeturile politice sunt postate de doar 10% din utilizatori – asta înseamnă aproximativ 2.2% din populația SUA (principiul Pareto în acțiune). Cal Newport consideră că este doar încă o dovadă a exagerării rolului pe care social media îl are în implicarea noastră civică. Studiul integral îl citești aici.

La raportul Facebook pe Q3, Mark Zuckerberg a luat o atitudine diferită de cea a Twitter, una anti-cenzură, și spune că măsurile de acest gen sunt un precedent periculos. Dacă interzice reclamele din campania politică prezidențială, de ce n-ar interzice pe viitor și reclamele pentru alte dezbateri politice, precum încălzirea globală? Unde tragem linia?

Din acest motiv, a spus că preferă să se concentreze pe creșterea transparenței. Din 2018, toate reclamele Facebook pe teme sociale, alegeri sau politică trebuie să fie aprobate înainte să înceapă să ruleze, iar de câteva luni au început să ceară extra informații în avans. În plus, în acest moment există o arhivă a reclamelor politice, oricine poate vedea fiecare reclamă care a rulat pe platformele din familia Facebook, cine a văzut-o, cât s-a cheltuit etc – ceva ce nu există când vine vorba de media tradiționale. Referitor la bani, estimarea este că încasările din reclame politice vor aduce cel mult 0.5% din venitul lor pe 2020.

Citatul integral:

Should we block political ads with false statements? Should we block all political ads? Google, YouTube and most internet platforms run these same ads, most cable networks run these same ads, and of course national broadcasters are required by law to run them by FCC regulations. I think there are good reasons for this. In a democracy, I don’t think it’s right for private companies to censor politicians or the news. And although I’ve considered whether we should not carry these ads in the past and I’ll continue to do so, on balance so far I’ve thought we should continue.

Ads can be an important part of voice — especially for candidates and advocacy groups that the media might not otherwise cover so they can get their message into debates. And it’s hard to define where to draw the line. Would we really want to block ads for important political issues like climate change or women’s empowerment? Instead, I believe the better approach is to work to increase transparency.

Transcriptul complet e aici.

Personal, tind în acest moment să fiu de acord cu poziționarea lui Zuckerberg – dar, evident, doar fiindcă spune niște lucruri nu înseamnă că ele chiar sunt în armonie cu ce se întâmplă în realitate în spatele cortinei. Iar istoria ne-a arătat deja de prea multe ori că Facebook una spune și complet alta face, așa cum și în România avem atâția ‘experți’ care se bat cu pumnul în piept pentru etică și îi arată pe alții cu degetul dar, de fapt, și ei apelează la aceleași tactici pentru clienții proprii.

Un exemplu din familia Facebook: de la 7 decembrie, WhatsApp va lua măsuri împotriva celor care folosesc platforma lor pentru a trimite mass messages – inclusiv business-urile care au început să trimită broadcasts (newsletters) astfel. Este doar una din mai multe măsuri luate în acest an de WhatsApp pentru a opri dezinformarea. La începutul anului, a limitat numărul grupului spre care se poate forwarda un mesaj, de la 20 la 5 (cu câteva luni înainte limitaseră de la 256). Au început să închidă conturi de WhatsApp pentru “activitate suspectă”, iar prin “activitate suspectă” era vorba de nume dubioase pentru grupuri private. Tot recent se pare că ar fi blocat conturile de WhatsApp ale jurnaliștilor din Palestina.

E foarte fină linia dintre cenzură și măsuri luate într-adevăr pentru a proteja populația, având în vedere că s-a descoperit în mai multe momente – inclusiv în cazul teroriștilor implicați în atentatele din Europa – că se comunica pe grupuri de WhatsApp.

În urmă cu aproximativ 70 de ani, Bradbury și-a imaginat o lume în care cărțile sunt arse de către stat, iar oamenii sunt controlați prin mass media și tehnologie, avertizându-ne astfel de pericolele cenzurii și conformării.

Încercarea de a controla conversația și interzicerea reclamelor politice nu rezolvă adevărata problemă, fiindcă dezinformarea și manipularea se pot face bine mersi și fără a arunca bani pe reclame.

Este ca și cum ți-ai crește copilul interzicându-i să mănânce zahăr sau să folosească vreodată internetul, fiindcă “sunt rele”. Normal că vrei să-l protejezi, dar nu asta este soluția și reușești doar să-i faci mai mult rău pe termen lung, că nu va trăi toată viața într-o cușcă Faraday ținută bine sub control de părinți.

În loc să-l înveți CE să gândească și ce să facă, mai bine îl lași să greșească și îl educi să gândească critic, pe cont propriu.

Photo credit


Leave a Reply