Spun povești care merită învățate

5 pași pentru a avea un newsletter de succes

Pasul număru’ 1: Îți lansezi un newsletter și inviți oamenii să se aboneze.
Pasul 2: Oferi valoare celor care-l citesc.
Pasul 3. You keep going.
Pasul 4. Oferi în continuare valoare, chiar dacă nu primești nimic înapoi și pare că te citesc doar prietenii și familia. Uneori poate nici măcar ei.
Pasul 5. O ții tot așa pentru cel puțin câțiva ani.

Trecem printr-o perioadă în care newsletterele au revenit la modă și pare că toată lumea își lansează măcar unul (la fel și cu podcasturile).

Pare ușor să construiești un newsletter, nu? Până la urmă, oricine poate să trimită un email.

Vestea proastă este că dacă nu vine la pachet cu o motivație puternică și răbdare, MULTĂ răbdare, nu va avea nicio șansă.

Pentru cine este?
Ce aduce valoros abonaților?
Ce impact va avea pe termen lung?

Toate astea sunt întrebări esențiale. Dacă nu știi foarte bine răspunsul la ele, nu vei reuși să perseverezi atunci când îți va fi greu.

Și te asigur că o să-ți fie foarte greu. Dacă te aștepți ca o listă de emailuri să-ți aducă ceva înapoi peste noapte, just fo’getaboutit.

Nu funcționează așa. Ai nevoie să lucrezi la un newsletter timp de câțiva ani până să începi să simți că “mișcă”.

În 2009, Ryan Holiday a început să scrie un email lunar în care recomanda cărți. Îl trimitea la vreo 50 de prieteni, cărora le trecea cu copy-paste adresele în câmpul de BCC al Gmail. Asta se întâmpla când doar visa că poate, la un moment dat, va scrie și el o carte. A lansat-o pe prima 3 ani mai târziu, în 2012, când lista lui de abonați crescuse la 3,000 de oameni. Acum are peste 150,000 pe care știe că se poate baza în momentul când își lansează o carte nouă, 150,000 de abonați care au încredere în el și cumpără cărți la recomandarea lui.

Foarte mulți își doresc o platformă unde să-și promoveze proiectele, însă de obicei se trezesc că o vor fix atunci când au nevoie de ea. Vor scurtături. Nu-și rup din timp ca să construiască ceva în avans și să gândească pe termen lung. Și, încet, încet, se dezumflă.

Cam la fel ca la alergare. Te apuci de asta și te aștepți ca în câteva luni să dai deja gata primul tău maraton. Așteptările din capul tău nu se pupă cu realitatea și ești dezamăgit. Iar dacă încerci să grăbești lucrurile, o să te alegi doar cu accidentări.

Probabil că 98% din newsletterele care se lansează acum vor dispărea în maxim 3 ani. La fel și cu podcasturile. Și nu neapărat fiindcă n-ar fi bune.

P.S. profit de ocazie pentru un scurt moment de self-promo: te invit să te abonezi la newsletterul meu, Cristina’s Friday Read, pe care-l trimit uneori și vinerea. L-am lansat în vara 2017, l-am închis după un an ca să mă concentrez pe alte proiecte și l-am redeschis în august 2019, fiindcă am realizat că am făcut o mare greșeală atunci când l-am închis. Acolo dau cel mai bun conținut al meu, atât cât mă duce pe mine capu’. Vezi doar că e fără poze, doar mult text. Și pentru asta ai nevoie de răbdare happy


5 Comments

  1. newsletterele au revenit pentru că multă lume a realizat că aduc valoare mai multă decât facebook, instagram și ce mai recomandă experții autonumiți. fraieri amazon, că ei n-au renunțat niciodată la așa ceva și nu s-au dus puternic pe social media.

    • Sunt bune și Facebook, Instagram, TikTok etc, dar nu de sine stătătoare. Și nu pe termen lung. Aduni de acolo, muți pe un canal aflat sub controlul tău, să poți să comunici direct cu oamenii.
      Eu am văzut-o la artiștii care s-au ars când s-au bazat doar pe MySpace și au renunțat la newsletter / forum / blog ce mai aveau pe atunci. Și pe urmă a venit altă serie de artiști care au căzut în aceeași capcană, și-au construit ‘casa’ pe Facebook și pe urmă se plângeau că “le-a tăiat reachul”. Păi… da.
      O să se filtreze și newsletterele, în timp.

    • Apropo de email si Facebook, mi se pare fascinanta aplecarea spre ce este stralucitor, nu neaparat si eficient.

      Acum aproape 10 ani, am inceput sa trimit mail-uri zilnic unei liste de cateva sute abonati. Zilnic inseamna zilnic, nu des, nu de luni pana vineri.

      Spre deoaebire de cele ale Cristinei mail-urile mele doar vorbesc despre problema, nu o si rezolva. De rezolvat, incearca sa o rezolve produsele pe care le vand la finalul fiecarui email.

      Cand am inceput, am avut abonati care mi-au spus politicos sau isteric ca nu pot scrie zilnic. Ca nu am talent sau ca e prea mult sau ca la scara 2 nu curge apa.

      Unii s-au dezabonat, pe altii i-am dezabonat eu pentru ca-mi lezau orgoliul. Mereu am fost un sensibil happy

      Sunt convins ca merg si alte canale, dar cred despre newslettere ca au un farmec eficient aparte.

      Doar ca trebuie sa scrii.

      Oricat te-ai invarti si rasuci printre tool-uri de toate felurile – platforme de email marketing, app-uri de writing, automatizari, workflow-uri, plugin-uri de sharing, cursuri, filmulete inspirationale, scaune de birou, tastaturi mecanice sau nemecanice…

      Tot trebuie sa scrii.

      Pentru unii scrisul e usor. Mie mi se pare dificil. Chiar si cand scrii pe teme relativ “usoare”.

      In fine, probabil ca newsletterele n-au plecat nicaieri, doar au inceput sa fie mai usor remarcate in toata galagia fara consistenta din social media.

  2. Ahaa..deci e vorba de ani. Eu eram dezamăgit că lucrez de un an la newsletter și numărul de înscriși a stagnat.

Leave a Reply to pyuric Cancel reply