Măsură pentru sănătatea noastră psihică: Instagram începe să ascundă like-urile

Cât de mult ne influențează când vedem numărul de like-uri la postările altor oameni de pe Instagram? Cât de mult contribuie la nivelul nostru de depresie și anxietate? Dar la felul în care interacționăm cu platforma?

Asta vrea Instagram să afle. Adam Mosseri (CEO) a anunțat că de săptămâna asta utilizatorii din SUA nu vor mai vedea afișate public like-urile de la postări. Este un experiment pe care îl fac deja de ceva timp și în alte țări, precum Canada, Australia, Japonia, Italia și Brazilia.

Compania mamă Facebook testează ceva asemănător din septembrie, pe piața din Australia, unde a început să ascundă numărul de like-uri, reacții și vizualizări la video – creatorii le vor putea vedea în continuare, dar nu și ceilalți utilizatori.

Platformele digitale au făcut tot ce au putut pentru a ne ține lipiți și dependenți. E normal, de altfel: cu cât petrecem mai mult timp folosindu-le, cu cât le verificăm mai des și crește interacțiunea, cu atât fac mai mulți bani de pe urma noastră (și cu cât suntem noi mai distrași, cu atât facem mai puțină muncă de calitate). Sănătatea noastră psihică are de suferit în proces, fiindcă ne satisfacem niște nevoi umane de bază, dar într-un mod superficial: după cantitate, în loc să avem calitate.

Deoarece s-au săturat de felul în care îi face să se simtă, din ce în ce mai mulți oameni iau acum pauze de la social media.

Platformele au început să realizeze că business-urile lor vor avea de suferit pe termen lung și au început să ia măsuri. Din ce în ce mai mulți ex-angajați ai companiilor mari de tech au început să se întoarcă împotriva lor și să militeze pentru sănătatea utilizatorilor (vezi, de exemplu, munca lui Tristan Harris, ex angajat Google, care acum conduce Center for Humane Technology).

Și Jack Dorsey, CEO-ul Twitter, a anunțat în primăvară o serie de schimbări asemănătoare, axate pe sănătatea mintală a utilizatorilor, chiar dacă asta înseamnă că oamenii vor petrece mai puțin timp pe platformă: “If more relevance means less time on the service, that’s perfectly fine.” Zilele astea fac o serie de teste menite să ne calmeze și să folosim platforma în moduri mai pozitive.

Ah, dacă te întrebi ce este cu poza de la începutul articolului: este demonstrat că timpul petrecut în natură, pe lângă copaci și/sau apă, ne ajută să ne calmăm și scade nivelul anxietății, chiar și dacă este vorba de doar 10 minute pe zi. Așadar, în loc să ții nasul în telefon, mai bine du-te și dă o fugă în cel mai apropiat parc în pauza de prânz happy (citește When, de Daniel Pink, dacă ești curios să înveți mai multe).

Citește și:
– Newsletterul scris de mine săptămâna trecută: ‘De ce nu mai avem răbdare și vrem totul ACUM?
– Acest articol sris de DHH (co-fondatorul Basecamp): ‘Your likes, hearts, and flattering comments are bad for my brain
– Acest TED talk cu Tristan Harris (ex Google Design Ethicist): How a handful of tech companies control billions of minds every day

P.S. dacă vrei mai multe recomandări de cărți sau alte resurse care să te ajute să ții sub control felul în care folosești social media sau alte platforme online, să reduci nivelul de anxietate cauzat de tot zgomotul și abundența de informație, îți recomand să te abonezi la newsletterul meu.


Leave a Reply