Vânzări record Alibaba la a 11a ediție Singles’ Day (11.11)

În 2009, grupul chinez Alibaba a popularizat Singles’ Day: ziua de 11.11, o sărbătoare a celor care nu sunt într-o relație și un bun pretext ca cei singuri să-și cumpere lucruri pentru ei. Poți spune că este echivalentul Black Friday, sărbătoarea shoppingului în SUA și care se ține în fiecare an în vinerea de după Ziua Recunoștinței (a patra joi a lunii noiembrie, da?). Doar că ce se întâmplă acum în China de Singles Day a depășit cu mult evenimentele comerciale din restul lumii.

Anul acesta, la a 11a ediție a Singles Day, Alibaba a vândut produse în valoare de $38.3 miliarde, stabilind un nou record. S-a vândut de un miliard în doar 68 de secunde și de $10 miliarde în prima jumătate de oră (GDP-ul Moldovei în 2018? $11 miliarde).

Așteptările globale erau ca Singles Day să crească în 2019 cu doar 20%, din cauze legate de încetinirea economiei din China, însă a crescut cu 25.7%.

Ca să pun puțin lucrurile în context:
– În 2018, Black Friday din SUA nici nu s-a apropiat de Singles’ Day. Alibaba a vândut anul trecut de $30.8 miliarde. $24 miliarde vânzări au avut în SUA în toate cele patru zile din vacanța de după Thanksgiving, cu tot cu Black Friday, Cyber Monday și weekendul dintre ele la un loc (Small Business Saturday și Super Sunday). Și nu uita că astea sunt cifrele pentru toate companiile de retail din SUA comparate cu cât a vândut o singură companie din China în doar 24 de ore.

– La ultimul raport trimestrial, Amazon a anunțat vânzări de $70 de miliarde. Alibaba a făcut jumătate în 24 de ore.

Cu toate astea, co-fondatorul Jack Ma a spus că vânzările din acest an au fost sub așteptările lui, și a dat vina pe încălzirea globală și pe muncă. Da, a declarat că Singles Day a picat într-o zi în care a fost prea cald și hainele se vând mai bine atunci când este frig afară, și a picat într-o zi de luni, când oamenii au fost la joburi. El speră ca pe viitor guvernul chinez să dea oamenilor jumătate de zi liberă de la muncă cu ocazia Singles’ Day. În ultimii ani, Jack Ma s-a retras treptat din operațiunile Alibaba: a fost CEO până în 2013, a fost chairman până în septembrie, acum mai este doar membru al board-ului.

Alibaba investește o groază de bani în promovarea Singles Day. În 2014, în noaptea de dinainte de Singles Day, Alibaba a avut un eveniment televizat care a ținut 4 ore și unde a fost invitată crema-cremelor din China, toți influencerii și starurile din cultura pop. Mr. James Bond aka Daniel Craig a apărut pe scenă cu Jack Ma, iar Kevin Spacey a avut o apariție video ca Frank Underwood, personajul pe care l-a jucat în serialul House of Cards. Anul acesta, Taylor Swift a deschis gala din Shanghai, iar Kim Kardashian a făcut livestreaming ca să-și promoveze parfumurile.

La începutul acestui an, Amazon și-a recunoscut înfrângerea de pe piața din China: de la 18 iulie a închis marketplace-ul de acolo, adică partea care nici nu creștea, nici nu era profitabilă. În 15 ani, Amazon n-a reușit să se adapteze la piața locală să concureze cu Alibaba și JD, care controlează aproape 82% din piața locală și sunt urmați îndeaproape de noul competitor Pinduoduo. Amazon.cn continuă să ofere AWS, Kindle și produse din webstore-ul Amazon global. eBay a trecut printr-o înfrângere asemănătoare, după ce a investit sute de milioane de dolari, și a închis operațiunile de acolo în 2006.

Pe BusinessInsider sunt câteva poze de anul aceasta, ca să înțelegi ce înseamnă Singles’ Day din punct de vedere logistic, iar mai jos este o altă poză fascinantă, făcută anul trecut, cu Alibaba’s data tracker – arată cumpărăturile făcute de Singles Day în fiecare clădire din Beijing (cu cât e mai roșie o clădire, cu atât s-a vândut mai mult).

P.S. dacă ai vreo legătură cu ecommerce-ul sau faci digital marketing pentru o companie din industria asta, a urmări ce se întâmplă în China este ca și cum ai avea o fereastră prin care poți vedea viitorul, cu părțile bune și rele.


Leave a Reply