De ce sunt mai mulți fotografi decât plătitori la concerte?

NO bullshit allowed

În urmă cu șapte ani nu prea se acordau acreditări de presă blogurilor, mulți nici nu știau ce e ăla blog, așa că trebuia să-ți cumperi singur bilet dacă voiai să mergi la un concert sau festival de muzică. Acum oricine poate porni un blog sau pagină de Facebook, își ia un aparat foto decent (deși am ochit și unele care, cu tot cu obiectivele cărate, costă cât un transplant de rinichi) și după aia intră pe moca la orice eveniment vrea. Ceea ce n-ar fi neapărat rău, dacă n-ar uita că asta vine la pachet cu niște obligații și că trebuie să livreze… Adică să publice materiale post-eveniment, relevante și în timp util. Iar toți organizatorii, oamenii de PR sau artiștii pe care-i cunosc au devenit din ce în ce mai reticenți când vine vorba de acreditări. N-am idee cum e în alte domenii, pe teatru sau operă de exemplu, dar în ăsta pe care-l urmăresc eu cred că sunt două mari probleme:

1. BAD TIMING

Țin minte nopțile albe din perioada Monden.info, când mă duceam direct acasă după un concert și mă puneam pe scris, indiferent de ora la care ajungeam. Și asta făceam și eu, și colegii mei (cc: Edi, Bimus, Silviu), și blogurile concurente. De obicei eram prezenți în echipe de câte doi la concerte, unul selecta și edita pozele făcute iar celălalt scria în timpul ăsta articolul. Cert este că ne mai prindea răsăritul soarelui, însă lumea se obișnuise ca la prima oră să intre pe bloguri, să se uite peste pozele din noaptea anterioară. Iar noi ne-am ales cu cearcăne. laughing

Acum s-a ajuns la extrema cealaltă: trec zile, chiar și câteva săptămâni până sunt publicate materialele de la un eveniment, când deja nu mai interesează pe nimeni. De o recenzie decentă și obiectivă și care să nu fie compusă doar din jocuri de cuvinte între titlurile pieselor nici nu mai zic, că n-am mai citit de mult, nu mai sper la așa ceva.

Suntem în 2014, suntem inundați de informație, totul se consumă rapid… fie profiți și bați fierul cât e cald, când încă e „hype”, fie îți asumi faptul că vei deveni irelevant.

Să nu ziceți că exagerez: da, mai sunt și fotografi care nu se încadrează în acest tipar și care publică imediat după, unii dintre ei chiar și în timpul evenimentelor. Cristian Vasile (București Optimist, Feeder), Daniel Robert Dinu (iConcert, Concert Photography) sau Dragoș Asaftei sunt doar primele exemple care-mi vin acum în minte.

2. SELECȚIE INEXISTENTĂ

Să presupunem că nu stai deloc bine cu timpul, că ai alte priorități, ai n joburi, ai familie, ai responsabilități, consideri că meriți să faci mai mulți bani și, în orice caz, ideea e că n-o să publici chiar atât de repede pozele alea. În cazul ăsta, te salvează calitatea lor și selecția pe care o faci. Pentru că de ce ar vrea cineva să navigheze printre 500 de poze publicate prea târziu, care arată toate aproape la fel doar că în unele a ieșit artistul cu ochii închiși, altele sunt mișcate sau prost focusate etc? Nu mai bine stai tu și faci o selecție la sânge și urci doar cele mai tari 15 poze?

În plus, ar trebui să fie o chestie elementară și de bun simț să nu pui poze în care a ieșit artistul aiurea. E lipsă de respect față de munca lui și a echipei sale. Ăsta e și motivul pentru care, la concertele mari, fotografii au voie să stea doar la primele 3 piese în fața scenei, să facă poze, și după aia pa. Normal că artistul nu vrea să apară pe net poze cu el când deja a transpirat, obosit, i s-a scurs machiajul sau freza a luat-o razna. Gândește-te că nici tu n-ai vrea dacă erai în locul lui.

Și da, știu că sunt în medie 1863 de fotografi acreditați la un eveniment și că încerci să ieși cumva în evidență, dar nu e ok nici să orbești artistul cu blitzul, nici să te urci pe scenă lângă el (organizatorule, tu ce păzești în momentul ăla?!).

__________

Și ca să nu ziceți că trag de ureche o singură parte, am de spus și câteva lucruri care nu’s ok nici de partea cealaltă – indferent că e vorba de Manager, Impresar, Organizator de evenimente sau PR:

Atunci când artistul tău e praf, nu a venit lume la show sau pur și simplu a ieșit prost, nu poți avea pretenția ca fotograful / reporterul / bloggerul să îți ridice în slăvi evenimentul. Sau, mai rău, să-l șantajezi că n-o să mai intre în veci la evenimentele coordonate de tine dacă nu scrie de bine. Pentru el e mai important să-și păstreze influența și încrederea celor care-l urmăresc (sau cel puțin așa ar trebui să fie).

Nu e ok nici să te rogi de lume să-ți trimită linkurile după ce au publicat. E treaba ta să faci monitorizarea. Faptul că sunt alții drăguți și-ți ușurează munca ar trebui să fie bonus, nu obligație.

Iar atunci când e vorba de un amărât de concert local, care nu are nimic special (nu e festival, aniversare, lansare de album, piesă nouă, videoclip, whatever), nu poți cere 5 articole pre-eveniment pentru a acorda o acreditare de presă.

And last but not least, dacă nu-ți convine ceva, încearcă să comunici și să rezolvi direct cu cel care te deranjează, că doar aveți interes comun să make it work și nu rezolvi nimic dacă ții în tine sau te plângi prin alte părți.

P.S. dacă lucrați în alte domenii (teatru? operă?) sau chiar prin agenții, feel free să completați cu detalii. happy sunt curioasă dacă vă confruntați cu aceleași probleme.

VREI MAI MULT?

Completează formularul de mai jos și o să primești ceva nou de la mine din două în două vineri. Te poți dezabona oricând vrei.

PE ACEEAȘI TEMĂ

COMENTARII

16 comentarii

16 comentarii. Leave new

  • Ai spus cam tot ce trebuia spus.
    Mă bucur că suntem pe aceeaşi lungime de undă! happy

    Răspunde
  • Vaiii, ce „get me started” este materialul ăsta laughing Îți dau dreptate, deși sunt pe cealaltă parte a baricadei, într-un fel. Doar într-un fel happy

    Răspunde
  • Nu cred că e vorba doar de teatru sau operă, în absolut orice domeniu e normal să predai la timp. De fapt când evenimentul este încă fresh. Sunt de acord cu tine chiar dacă și eu mai postez chestii după 1000 de ani sad

    Răspunde
  • Mai e și problema publicațiilor care nu remunerează pe cei care contribuie și cred că e un factor f mare de influență asupra seriozității, odată ce scade entuziasmul de început.

    Răspunde
    • Clar! Nu poți trăi din entuziasm o viață întreagă (la fel cum nici artiștii nu pot trăi din comentariile de laudă de pe YouTube).
      Și atunci refuzi să mai lucrezi pe gratis și renunți să mai ceri acreditări. Sau nu renunți și-ți faci treaba, că nici n-o să înceapă să cadă bani din cer pe muncă făcută superficial.

      Răspunde
  • Care este pretul unui amarat de bilet la concert si care este pretul unor servicii foto pro (in cazul nostru) pentru 2h de concert ? happy. Din lista desfasurata de tine cu fotografi vreau sa-mi enumeri cati au avut contract si pe ce sume? Pentru 1mil (pretul unui bilet) nici un amator cu telefonul mobil nu-si misca fundul pana la concertul cu pricina happy. Postul tau e fals si aproape deranjant winking. Daca vrei continut de calitate platesti ca atare … nu o shaorma happy. Parerea mea.

    Răspunde
    • Nu mă refeream la evenimente mari de genul B’estfest, Peninsula (care nici nu se mai țin) sau Electric Castle, unde într-adevăr e un milion biletul pe zi, ci la everyday concerts. Și la sutele de fotografi care stau în fața scenelor iar după aia cauți o săptămână o poză decentă și nu găsești.
      Cât despre banii pe care-i iau ei, e simplu – dacă nu le convine suma, să o negocieze până le convine sau să nu accepte să lucreze.
      Mi-ar fi plăcut să fie fals ce am scris…

      Răspunde
      • Nici un Fotograf pro nu merge la astfel de evenimente daca nu este platit cu cel putin 200eur/h + tariful pentru orele de procesare ori pe bucata. E simplu, nu-l platesti corect nu ai imagine de buna calitate si livrare rapida. Iar daca citesc bine ce ai scris cam despre asta e vorba in articol. Acum te mai intreb inca odata… care a fost onorariul ultimului fotograf pro pe care l-ai contractat pentru un concert? … cred ca raspunsul il cunoastem nu? … motiv pentru care-mi sustin afirmatia ca esenta articolului e falsa. Sa vorbim despre corectitudine cap coada … zic eu … ce zici?

        Răspunde
        • Nu înțeleg care e relevanța întrebării. De ce mi-aș angaja eu un fotograf? Să-mi facă poze cum stau în public la un concert oarecare și să mi le pun pe instagram sau…? Asta ar trebui să facă orice om care merge la un concert, să își plătească biletul de intrare și să plătească și un fotograf profesionist cu 200 de Euro pe oră?

          Răspunde
    • Esti pe langa subiect si ai inteles ce ai vrut doar pentru ca te-ai simtit vizat. Ai nota 4, treci la loc in banca si citeste de 30 de ori postul.
      Altfel, CTRL+W.

      Răspunde
  • Probabil răspunsul e același care susține și ideea de FB: poze la orice (am probabil într-un album de FB mai multe poze decât în tot albumul din copilărie) și e chiar ușor să faci o poză bună, cu aparatura din ziua de azi. Dar i-aș pomeni și pe „fotografii” care publică albume întregi cu poze din public, nicio poză cu artistul, deși titlul altceva sugerează. Sunt multe lucruri de învățat.

    Răspunde
  • Voi munceati si livrati rapid informatie relevanta (fotografii, articole). D-aia Monden.Info a fost asa succes si d-aia ati avut atata trafic si influenta. Cauza-efect.

    Răspunde
  • […] Incepem cu o veste buna, si anume si-a reluat Pyuric blogul. Ma bucur cand vad reveniri din liga veche, dar Cristina e de-a dreptul un ‘monstru sacru’ al blogosferei de pe vremuri. Si-a construit o cariera din pasiunea pentru muzica si a ridicat cateva proiecte impresionante online, iar acum promite sa scrie zilnic, asa ca nu pot decat sa ma bucur. O recomandare: De ce sunt mai multi fotografi decat platitori la concerte? […]

    Răspunde
  • Ideea este una singura si anume lipsa de profesionalism si corectitudine in ambele tabere.Atit si nimic mai mult.Nu poti avea imagini de calitate si in timp util lucrand cu amatori si pe bani de nimic sau gratuit.Timpul costa, la fel experienta si echipamentul.Cum zice o vorba romaneasca: „ce semeni aia aduni”.

    Răspunde

Dă-i un răspuns lui pyuric Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.
You need to agree with the terms to proceed