Un alt fel de marketing: ce pot învăța artiștii de la Oddisee

Am scris textul de mai jos în martie 2017, dar nu l-am publicat niciodată. Sper să fie o sursă utilă de inspirație.

De câți artiști ai mai auzit să-și șteargă periodic pagina de Wikipedia? Sau să își țină în mod intenționat publicul cât mai nefamiliarizat cu materialele vechi?

Mulți ar face orice pentru a-și crește faima, pe când Oddisee are o abordare complet diferită. El a pariat pe obscuritate și consideră că îl va ajuta să aibă o carieră muzicală și mai lungă. Cu fiecare material nou pe care-l lansează, preferă să se concentreze pe a-și construi o bază nouă de fani, decât să se chinuie să-i care după el pe cei vechi. Astfel, are în permanență un public nou și care de abia l-a descoperit. Oameni care-l consideră “fresh” și sunt entuziasmați să-i consume muzica, în ciuda faptului că, de fapt, el are în spate o carieră de două decenii, timp în care a lansat peste 10 albume și nici nu se mai știe exact câte mixtape-uri și colaborări.

Pe numele lui real Amir Mohamed, rapperul în vârstă de 32 de ani și-a luat numele de scenă din Iliada și Odiseea, opere literare care l-au marcat în copilărie. Avea o imaginație bogată și visa mereu cum ar fi să plece în aventuri, precum personajele epopeei. Mai târziu, când a decis să ia hip-hop-ul în serios, și-a dorit ca muzica lui să-i ajute și pe ascultători să călătorească departe.

Cu tatăl originar din Sudanul de Nord și mama din ghetourile Washington D.C., Oddisee a crescut în George County, o regiune unde trăiesc cei mai bogați afro-americani din SUA și unde a avut ocazia să-i vadă în toate ipostazele sociale: de la infractori la medici, avocați, multi-milionari etc. A locuit o perioadă și în ghetourile din Washington, iar de acolo a învățat ce înseamnă sărăcia într-o democrație.

Călătorește constant în Sudan, o țară asuprită din lumea a treia, unde merge să-și vadă familia din partea tatălui și a mamei vitrege. Acolo nu mai contează nimic din lucrurile “urgente” pentru bula lui obișnuită – nu contează ce sample-uri a folosit, care va fi data lansării noului album, când începe turneul nou sau câte exemplare a vândut.

Toți acești factori l-au ajutat să aibă o privire de ansamblu asupra lumii în care trăiește. A reușit să rămână „ancorat” în realitate și să aprecieze lucrurile pe care altfel poate că le-ar fi luat de bune. În același timp, a realizat că poate deveni orice își pune în gând.

Și-a propus să facă muzica pe care vrea s-o facă și să reușească să și trăiască din asta. Este o activitate pe care o tratează exact ca pe un job. Indiferent de starea lui de spirit, de cât de obosit sau de morocănos e, are grijă să-și facă întotdeauna treaba.

Scoate constant muzică nouă, pleacă în turneu ca să promoveze acea muzică și se asigură că la concerte dă tot ce are mai bun, altfel „va fi concediat”.

Și-a început cariera ca producător de beaturi, lucru care l-a ajutat să nu depindă de alții pentru a-și pune amprenta pe propria muzică. Faptul că a interacționat cu o gamă diversă de rapperi l-a ajutat să învețe de cât de bine se potrivesc beaturile cu vocile lor și, ulterior, să fie conștient de propria lui capacitate. În timp ce foarte mulți MCi capătă sindromul “eu sunt un mic Dumnezeu și vocea mea dă bine pe orice beat”, faptul că a produs beaturi pentru alții l-a ajutat să rămână cu picioarele pe pământ.

Primul album l-a lansat după mai bine de 10 ani de când a început să cânte, deoarece a vrut să fie îndeajuns de mult buzz ca să profite de pe urma lui. Nu a vrut să se folosească de albumul solo ca și cum ar fi doar încă un material promoțional.

La început își organiza singur tuneele, cu ajutorul MySpace – rețeaua de socializare cu accent pe muzică, care a jucat un rol important în cultura muzicală, fiind unul din cele mai accesate site-uri din lume (până în momentul în care a fost detronat de Facebook). Comunica online direct cu fanii lui, era foarte transparent și le arăta cum contribuie banii în a face muzica pe care vor ei s-o asculte – o formă de marketing direct to fans, pe care o făcea instinctiv.

Niciodată nu a vrut să facă compromisuri sau să devină superstar – este un joc de care nu este interesat.

Nu bea, nu fumează, nu se droghează, nu merge la petreceri, nu are tatuaje – practic, nu are niciunul din viciile care par a fi normale în showbiz. Consideră că toate aceste lucruri nu au nicio legătură cu oamenii care trăiesc o viață reală.

Tot din acest motiv, se regăsește mai degrabă în hip-hop-ul timpuriu, precum cel făcut de Eric B. & Rakim, De la Soul, A Tribe Called Quest – adică rapperi care nu vorbesc despre droguri sau infracțiuni.

Este mulțumit cu o bază mică de fani, din care să-și poată asigura traiul, dar în același timp să-l ajute să rămână umil. Dintotdeauna a știut că vrea să-și câștige existența din muzică și doar din muzică, astfel încât să-și permită să facă în continuare muzica pe care și-o dorește. Vrea să trăiască cu adevărat din asta, să mănânce orice și când vrea, să doarmă când vrea, să călătorească oriunde vrea. Vede în muzică un fel de a obține independența pe care și-o dorește.

***

Oddisee a lansat recent albumul de studio The Iceberg, pe care-l descrie ca pe o rugăminte la adresa umanității să sape mai adânc în căutarea înțelegerii și a unui teren comun. Ca să promoveze noul album, a plecat printr-un turneu numit Beneath The Surface, desfășurat în orașele din Europa și America. “Piciorul” european al turneului a călcat și prin București, mai exact în cortul instalat în Arenele Romane.

Oddisee a fost anunțat să cânte în deschiderea celor de la Subcarpați, ceea ce a fost un pic neobișnuit. Fiind un show ce face parte din turneul lui, te-ai aștepta ca el să închidă seara, iar trupa locală să fie cea care cântă în deschidere, așa cum se întâmplă în mod normal. Însă nimic din ce are legătură cu Oddisee nu poate fi considerat normal.

Există atât de mulți oameni cărora Oddisee li se pare cel mai tare artist de pe lumea asta și, în același timp, există de zeci de ori mai mulți oameni care n-au auzit niciodată de el. După ce-l ascultă, trec și ei în prima categorie: se îndrăgostesc inevitabil de muzica lui. Dar, ca să facă pasul ăsta, trebuie întâi să-i convingi să-i dea o șansă.

Ca să poți aduce public la un concert Oddisee, poate că e normal să-l atragi cu o trupă locală îndrăgită, precum Subcarpați. Cu un branding la fel de „rebel”, cei de la Subcarpați au reușit să adune în jurul lor o bază uriașă de fani loiali, înfometați să le consume muzica.

Însoțit de The Good Company, trupa de instrumentiști alături de care a făcut toate turneele din ultimii ani, Oddisee a urcat pe scenă aproape de miezul nopții.

Timp de o oră, cât a durat showul, publicul a părut paralizat. Muzica lui Oddisee oferă atât de multă informație creierului încât oamenilor le este greu să proceseze și pur și simplu se blochează. Își mai revin la final, când unii se duc la el și își cer scuze pentru reacțiile celor din jur, dând asigurări că s-au simțit bine, chiar dacă poate că n-a părut – da, asta este o reacție tipică pentru concertele Oddisee.

Oddisee și membrii echipei sale apar în public doar îmbrăcați în haine Carhartt WIP, megabrandul de streetwear care a sponsorizat acest turneu. Nu este prima colaborare de acest gen – Carhartt WIP i-a susținut și turneul din 2015. Pe lângă concertele mari, a avut și câteva eventuri private ținute în magazinele Carhartt WIP din Europa.

Beneath the Surface Tour a început în martie în Europa și se va termina la sfârșitul lunii mai 2017, în New York, unde Oddisee locuiește în prezent.

VREI MAI MULT?

Completează formularul de mai jos și o să primești ceva nou de la mine din două în două vineri. Te poți dezabona oricând vrei.

PE ACEEAȘI TEMĂ

COMENTARII

Niciun comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.
You need to agree with the terms to proceed