Contextul transportului urban: trotinete electrice & car sharing (București, iunie 2019)

Mai jos este un fragment de text pe care l-am scris pe 1 iunie 2019, pentru un proiect privat. De ce fac aceste paragrafe publice și de ce acum? Deoarece vreau să scriu mai mult despre viitorul transportului urban și să pot da share direct la acest link, pentru context. Am făcut un singur update la ce am scris inițial în iunie: am adăugat un paragraf despre Yandex, în urma intrării lor pe piața din România.

***

PROVOCĂRILE TRANSPORTULUI URBAN:

Uber a avut o lună turbulentă, marcată de listarea la bursă și o evaluare dezamăgitoare, sub așteptări. A fost prinsă în ceea ce se numește “furtuna perfectă”: s-a listat la bursă într-o săptămână foarte slabă pentru piețele internaționale, marcată de contextul geopolitic (războiul comercial dintre China și SUA) și o tonă de temeri specifice (întemeiate, if you ask me).

Frustrați din cauza banilor pe care și-i iau, șoferii Uber și Lyft din mai multe orașe au prostestat cu câteva zile înainte de listarea la bursă (Lyft a avut IPO în martie).

În România, autoritățile au modificat prin OUG legile taximetriei, afectând felul în care operează serviciile de ridesharing. Uber s-a unit cu rivalii de pe piața locală Bolt (ex-Taxify) și Clever, au înființat împreună Asociația Coaliția pentru Economie Digitală și au lansat petiția #continuam .

De ce au așteptat atât de mult ca să inițieze toate astea? Poate se așteptau ca guvernul să joace la cacealma – de cel puțin doi ani există aceste discuții de reglementare pe piața locală – all talk, no action.


ZOOMING OUT:

– Investitori în compania estoniană Bolt (ex-Taxify) sunt chinezii de la Didi Chuxing și grupul german Daimler.

– Compania Clever a fost înființată de doi români și vândută grupului mytaxi, parte a Daimler.

Didi Chuxing operează Uber pe piața din China (cu alte cuvinte, Uber deține o bucățică din Didi).

– Uber deține acțiuni și din Yandex.Taxi, în urma unui joint venture prin care operează pe piața din Rusia și alte câteva regiuni (Yandex.Taxi a intrat și în România sub numele de Yango).

Cu alte cuvinte: toată lumea e înrudită cu toată lumea.


E-SCOOTERS ARE IN TOWN:

Bolt a lansat recent serviciu de închiriere trotinete electrice în Paris și Madrid, mytaxi a lansat serviciu de închiriere trotinete electrice în Lisabona.

– Usain Bolt, cel mai rapid om din lume – și fără legătură cu compania Bolt de mai sus – are serviciu de trotinete electrice în Paris sub numele BparUsainBolt. Confusing, nu? A lansat și o mașină electrică cu 2 locuri, Bolt Nano, dar eu îi voi spune Bolt-Mobil, că sună mai cool.

– În România avem momentan 3 jucători activi (și probabil mai urmează să intre și alții): Wolf-E, Lime și Flow (lansat de Bogdan Enoiu – fondatorul McCann, împreună cu Valentin Radu – fondatorul Omniconvert, și Iulian Pădurariu – co-fondator Pony Car Sharing și Marks).

– Anglia și Suedia sunt singurele țări din Europa care interzic folosirea trotinetelor electrice (Suedia le-a interzis chiar vineri, după un accident mortal, probabil urmează să le reglementeze).

– În SUA, serviciile de închiriere a trotinetelor electrice au explodat peste noapte în martie 2018, în iunie 2018 au fost interzise (nu erau reglementate, cei care le foloseau ignorau toate regulile de trafic și abandonau trotinetele peste tot, blocând trotuarele sau rampele de acces pentru cei cu dizabilități – sounds familiar?). în August, autoritățile din California au anunțat că vor da doar 625 de permise de e-scooters per oraș per an, stârnind o altă dezbatere: nu există limită a mașinilor într-un oraș, atunci de ce ar exista pentru vehicule mult mai prietenoase pentru mediul înconjurător și sănătatea noastră?


GO DEEPER:

Din documentul Uber depus pentru IPO:

– un sfert din încasările lor pe 2018 a venit din doar 5 zone metropolitane (Los Angeles, New York, San Francisco, Londra și Sao Paulo – Brazil). Yeap, Pareto în acțiune.

– 15% din încasări au fost din drumuri făcute de la / spre aeroport.

– DAAAR: 46% din drumurile făcute cu Uber sunt mai scurte de 3 mile (5 km), dintre care 21% au mai puțin de 1 milă (1.6 km). Durează aproximativ 15 minute ca să parcurgi o milă la pas lejer! Asta ca să înțelegi de ce se bate toată lumea, inclusiv Uber, pe piața de trotinete electrice – mai exact, pe acel segment mai scurt de 3 mile.

Dacă ai timp, să te uiți peste tot documentul de când s-au listat public, în special peste secțiunea de riscuri.

Fun fact: în urmă cu 4 ani, Beyonce ar fi trebuit să-și ia $6 milioane pentru un eveniment Uber în Las Vegas, dar a cerut să fie plătită în acțiuni – acțiuni care acum valorează $9 milioane.


Leave a Reply