The CEO Library – după o lună



Azi se face luna de când am lansat The CEO Library împreună cu Bobby.

N-am făcut tam-tam la lansare, am preferat să-l anunț în primă fază doar în newsletterul propriu, așa că reiau aici pe scurt despre ce este vorba: The CEO Library este o bază uriașă de cărți recomandate de oameni pe care-i admirăm, oameni considerați a fi printre cei mai buni în domeniile lor.

Am început să lucrăm la site prin vară (citiți la Bobby pe blog cum s-a născut ideea) și am lansat MVP-ul pe 14 septembrie. Mai avem foarte mult de lucru la el, mai sunt buguri de rezolvat, dar am preferat să-l scoatem cât mai rapid “la lumină” ca să începem să primim feedback pe el.

Pentru mine e fascinant că, pentru prima oară după mult timp, simt din nou pasiunea și entuziasmul pe care le aveam la 20 de ani – deși nu mai am de mult vârsta aia. Am intrat într-un ritm în care sunt dedicată 100% acestui proiect, doar asta trăiesc, respir și gândesc de dimineața până târziu în noapte, și nici măcar nu simt că aș munci.

La fel de fascinant este și feedbackul primit de la cei care află de proiect – încerc să nu mă îmbăt singură cu apă rece, dar n-am avut niciodată parte de asemenea reacții fanatice.

O să încerc să vă țin la curent, să povestesc măcar o dată pe lună cum merge, ce funcționează și ce planuri avem pentru viitor. Bobby deja a pus la el pe blog un screenshot cu traficul – urmăriți și ce postează el (suntem atenți la lucruri diferite – eu, de exemplu, nu prea urmăresc cifrele, le-am aflat direct de la el din articol și le-am uitat în secunda următoare).

În acest moment, planul este să ne concentrăm pe crescut baza de date și conținutul original. Le iau pe rând:


1. Baza de date

Asta înseamnă toate cărțile pe care le avem pe site, luate din surse publice sau proprii (interviuri). Sunt doar cărți recomandate de oameni de succes, n-am scos noi titlurile din burtă.

Am dat drumul la site cu vreo 500 de cărți, acum avem în jur de 750, iar până la sfârșitul anului sper să ajungem la 2.000.

Am început să observ patternuri – în funcție de domeniile în care lucrează oamenii și de vârsta pe care o au, recomandă cam aceleași cărți. Mă așteptam să mă lovesc de asta la un moment dat – chiar dacă sunt publicate zilnic probabil sute de cărți, nu toate ajung să fie citite și să influențeze viețile oamenilor.



Sursele de unde luăm cărțile:

– Prin căutări pe Google după liste de cărți recomandate de CEOs, queries de genul “What books do entrepreneurs read / recommend / were influenced by etc”. Problema cu listele astea e că nu obișnuiesc să ofere și sursa recomandărilor sau citatul exact. Motiv pentru care…

– După ce am găsit listele respective, am stat și am verificat sursa originală pentru fiecare carte recomandată. Am făcut asta fiindcă am vrut în primul rând să verific dacă e corectă sau doar s-au folosit de numele cuiva ca să mai facă trafic. Exemplu: Elon Musk a menționat într-un interviu că a citit biografii ale oamenilor de știință, dar n-a menționat numele lor, iar unii redactori au stat și au menționat ei niște biografii ale unor oameni de știință pe care au presupus că le-ar fi citit Elon Musk. Multe site-uri preiau fără să mai verifice și, uite așa, se ajunge la tot felul de liste de cărți care nici măcar n-au ajuns vreodată în mâinile oamenilor cu care au fost asociate. În cazuri din astea, de informații neclare, am preferat pur și simplu să aleg să le ignor până dau de o dovadă dintr-o sursă sigură.

– Un alt motiv pentru care am căutat sursa originală: de obicei era vorba de blogurile personale ale celor care le recomandau, Reddit AMA sessions sau tot felul de interviuri cu ei, dar care stăteau mult mai prost în Google decât site-urile de content de genul Entrepreneur.com sau Inc.com. De multe ori, la sursa originală mai găseam recomandate și alte cărți, dar care au fost ignorate atunci când au fost preluate. Bill Gates e cel mai bun exemplu aici – face reviewuri și recomandări de cărți la el pe blog de câțiva ani buni.

– Reverse engineering: am făcut o listă de “love brands” – oameni “mari”, de succes, de la care am căutat să văd ce cărți au recomandat și am zis că nu dăm drumul la site până nu avem cărți de la toți. Am pornit de la vreo 10 nume pe care le-am considerat a fi de bază (selecție pur personală): Elon Musk, Jeff Bezos, Richard Branson, Mark Zuckerberg, Steve Jobs, Bill Gates, Sergey Brin, Warren Buffett, Jack Ma.

– După ce m-am asigurat că i-am bifat pe cei menționați mai sus, am extins lista la 100+ de nume din domenii și importanță diferite. De la tech entrepreneurs (cei care au construit imperii, gen Intel sau IBM, dar și cei la care a fost doar hype de moment, de genul Groupon), politicieni, manageri din tot felul de nișe (design, fashion) ș.a.m.d. Acum lucrăm la a adăuga cărți recomandate de cei de pe lista asta extinsă.

– M-am dus după recomandările antreprenorilor care sunt și scriitori (Seth Godin, Tim Ferriss, Ryan Holiday). Le-am luat direct de pe blogul lor sau din guest posts, podcasts, interviuri.

– Am luat la rând cărțile din propria bibliotecă și am căutat (thanks once again, Google) să văd dacă sunt recomandate de oameni cunoscuți. Pe lângă Google, m-am uitat și după book blurbs (recomandările pe care le găsiți pe copertă).

– Am recitit (cred că pentru a 3a oară) Tools of Titans și am adăugat din cărțile menționate de invitați. După ce termin cu astea (mai am vreo 20%) o să iau la rând toate episoadele podcastului (Tim Ferriss pune câte un sumar la fiecare episod și menționează dacă/la ce minut au discutat despre cărțile preferate). Podcasturilor, de fapt – la plural, că Tim Ferriss nu e singurul care are așa ceva.

– Am mai dat peste recomandări de cărți și în biografiile pe care le citeam (a lui Jack Ma a fost cea mai recentă).

– Follow the media hype: Am urmărit cărțile care urmează să se lanseze, despre care vorbește toată lumea, ceea ce înseamnă că autorii lor sunt în plină campanie de promovare. Am căutat să văd dacă nu cumva au vorbit și despre cărțile pe care le citesc sau dacă nu au pe cineva faimos care deja le-a citit cartea și o recomandă. Satya Nadella (CEO-ul Microsoft) a lansat o carte nouă de curând (recomandată chiar de Bill Gates happy ), Richard Branson la fel, iar Tim Ferriss urmează să lanseze la sfârșitul lunii noiembrie.

– Am adăugat toate cărțile din contentul original, adică cele menționate în interviurile pe care le-am publicat pe site. Ceea ce mă aduce la punctul următor.


2. Contentul original

Aici am două tipuri de conținut în vizor: interviurile și colecțiile. Planul este să ajung să public câte un interviu și o colecție pe zi, dar mai am de lucru până reușesc să intru în ritmul ăla.



Colecțiile – astea sunt liste de cărți pe diverse subiecte / nevoi / probleme, de genul cum să-ți îmbunătățești productivitatea. Aici am publicat mai puține decât plănuiam, deoarece n-avem încă o bază de date îndeajuns de mare pentru ele (și chiar dacă avem cărțile necesare, n-aș vrea să fie recomandate toate de cam aceleași persoane, așa că aștept să mai creștem numărul de recomandări).



Interviurile – până acum le-am făcut pe toate via mail, dar la un moment dat vreau să ajung să le fac live, face to face, fiindcă pot ieși informații mult mai interesante și valoroase astfel. Nu că n-ar fi deja – este impresionant timpul pe care oamenii l-au dedicat ca să ne răspundă la toate curiozitățile legate de cărți.

Deocamdată ne-am limitat la 10 întrebări pe care le-am trimis tuturor celor care au acceptat să răspundă la interviu. Am mai modificat / înlocuit din ele pe parcurs, fiindcă unele nu aduceau pe cât de multă valoare speram, dar în mare o să vedeți că au rămas aceleași.

Criteriile după care am ales oamenii cu care am stat de vorbă: oameni de succes (antreprenori și nu numai), despre care știu că citesc mult și că au tangențe internaționale.

Sunt patru cercuri sociale pe care le văd:

#1. Cel mai restrâns cerc: Aici intră cei pe care-i cunoaștem personal (eu sau Bobby). Am norocul de a avea foarte mulți prieteni care devorează cărți într-un ritm nebun, așa că i-am exploatat cu nerușinare, fiindcă știam că vor veni cu recomandări mișto. happy (Alina Vârlănuță, Andra Zaharia și Robert Hajnal sunt doar câțiva dintre ei).

#2. Cercul extins: Prietenii sau colaboratorii celor pe care-i cunoaștem personal și i-am rugat să ne facă o introducere.

#3. Cercul necunoscuților: Aici intră antreprenorii cu care n-avem pe nimeni în comun, cei la care facem cold outreach. Pur și simplu i-am luat din comunitățile online, trecut pe o listă, documentat bine și aflat cine sunt, ce fac, dacă au mai vorbit despre cărți prin interviurile acordate sau la ei pe blog / Medium, după care le-am dat un mail super personalizat (sau le-am scris pe formularul de Contact de la ei de pe site). Le-am povestit cine sunt, ce e cu proiectul ăsta și ce aș vrea de la ei (adică interviul). Am avut surpriza să primesc undeva în jur de 8 din 10 răspunsuri pozitive, ceea ce mi se pare o rată uriașă. A doua surpriză a fost să văd cât de multe lucruri am în comun cu toți oamenii ăia – deși locuim în colțuri complet opuse ale lumii, ne lovim de aceleași probleme și căutăm soluții (sau evadarea) în cuvintele acelorași autori.

#4. Cercul “wishful thinking”: Sunt oamenii ăia pe care-i admir, îi citesc și urmăresc de câțiva ani buni și sper ca la un moment dat să ajung să-i cunosc personal (cu riscul de a fi dezamăgită). Da, poate că vi se pare ciudat, da’ sunt un om extrem de introvertit, nu-mi vine să mă bag în seamă cu ei și să le scriu doar ca să îi anunț că iată, printre toate sutele alea de mii de fani pe care-i au, există și o bucureșteancă. Dar acum am un motiv întemeiat pentru care să îi contactez. Și da, evident, și aici am o listă: Ryan Holiday, Derek Sivers, Tim Ferriss, DHH, James Altucher, Seth Godin, Noah Kegan, Mark Manson, Tim Urban, Nassim Nicholas Taleb și, mai nou, Cal Newport și Yuval Noah Harari.


Ce urmează?

Să facem mai multe din lucrurile pe care deja le facem. Mai multe cărți în baza de date, mai multe locuri de unde pot fi cumpărate (urmează să adăugăm și BookDepository și Barnes&Noble, pe lângă Amazon US, UK și Audible). Mai multe interviuri (cam 8 din următoarele 10 interviuri vor fi cu antreprenori străini). Mai multe colecții de cărți.

Din punct de vedere al promovării / comunicării, știți deja preferința mea pentru a comunica direct cu oamenii și a nu depinde de algoritmul social media. O să mă concentrez pe a crește numărul de abonați la newsletter. Este complet diferit de cel pe care-l trimit eu vineri, este în engleză, doar cu recomandări de cărți, update-uri legate de conținutul original (adică interviurile și collecțiile) și planurile de viitor.

Pe canalele de social media (Facebook, Instagram, Twitter) doar voi adăuga în continuare content și le las să crească organic. Pun lucruri diferite, nu reciclez conținutul între ele.



Cam astea sunt gândurile din ultima lună + planul pe luna următoare. Stați cu ochii și pe ce povestește Bobby la el pe blog, o să observați că el urmărește alte lucruri față de mine. Dacă aveți orice fel de întrebări, știți unde ne puteți găsi (de preferat să le lăsați publice, ca să vadă și alții răspunsurile noastre). Și să vă abonați la newsletter. big grin


Leave a Reply