Rezultatele chestionarului despre cărți & obiceiuri legate de citit (iunie 2017)

La începutul verii am pornit un chestionar cu tot felul de curiozități pe care le aveam legate de cărți și cum citesc oamenii.

Am vrut să aflu ce fel de cărți citește lumea din jurul meu, în ce format, ce sumă de bani alocă lunar pentru asta, cum alege viitoarele lecturi și, nu în ultimul rând, dacă ar fi interesați de un subscription box cu cărți care i-ar ajuta să evolueze, precum cele pe care le recomand în newsletterul săptămânal.

L-am oprit după 2 săptămâni, timp în care l-au completat 866 de persoane.

Iată răspunsurile primite (concluziile pe care le-am tras sunt la final):


Vârsta:

  • 25-29 ani: 206 (23.8%)
  • 30-34 ani: 167 (19.3%)
  • Sub 18 ani: 163 (18.9%)
  • 18-24 ani: 160 (18.5%)
  • 35-44 ani: 127 (14.7%)
  • Peste 45 ani: 41 (4.7%)

  • Educația:

  • Facultate: 294 (34%)
  • Master: 274 (31.7%)
  • Școala generală: 143 (16.6%)
  • Liceu: 136 (15.7%)
  • Doctorat: 17 (2%)

  • Ocupația:

  • Angajat (companie / stat): 454 (52.5%)
  • Elev / student: 224 (25.9%)
  • Consultant / freelancer: 79 (9.1%)
  • Antreprenor: 60 (6.9%)
  • Nu lucrez: 45 (5.2%)
  • Pensionar: 3 (0.3%)

  • Cât de des citești:

  • În fiecare zi măcar o pagină: 424 (50.3%)
  • De 2-3 ori pe săptămână: 275 (32.6%)
  • Doar în weekenduri / vacanțe: 138 (16.4%)
  • Nu citesc: 5 (0.6%)

  • Formatul preferat:

  • Cărți în format fizic: 762 (88%)
  • eBooks: 294 (33.9%)
  • Audioboks: 46 (5.3%)

  • Categorii:

  • Beletristică: 649 (74.9%)
  • SF: 343 (39.6%) (da, am pus SF-ul categorie de sine stătătoare, separat de beletristică)
  • Dezvoltare personală: 319 (36.8%)
  • Biografii: 296 (34.2%)
  • Istorice: 242 (27.9%)
  • Business: 182 (21%)
  • Hobby: 134 (15.5%)

  • Surse recomandări:

  • Recomandări online (bloggeri, jurnaliști): 521 (60.2%)
  • Recomandări prieteni / familie: 510 (58.9%)
  • La raft în librării: 486 (56.1%) (this was unexpected)
  • Recomandări site-uri nișă (GoodReads, Amazon): 354 (40.9%)
  • Descoperite în presă sau reclame: 144 (16.6%)
  • Recomandate la școală: 77 (8.9%)

  • Surse shopping:

  • Magazine online (Amazon, Elefant etc): 698 (80.6%)
  • Librării fizice (Cărturești, Diverta etc): 542 (62.7%)
  • Anticariat: 237 (27.4%)
  • Împrumutat: 85 (9.8%)

  • Bani cheltuiți lunar pe cărți:

  • 50 – 100 lei: 292 (33.7%)
  • Sub 50 lei: 221 (25.5%)
  • Nu cumpăr atât de des: 141 (16.3%)
  • 100 – 150 lei: 101 (11.7%)
  • Peste 150 de lei: 84 (9.7%)

  • Alte comentarii pe tema cărților

  • Cred că merită mai multă promovare în offline prin afişe, postere şi orice alte metode inovative prin care să fie reamintit populaţiei că cititul e esenţial şi că educaţia porneşte de aici.
  • Daca ati reusi sa convingeti toate editurile romanesti sa-si publice toate cartile si in format electronic, ar fi o treaba”
  • Nu sufar de sindromul turmei, asa ca nu sunt in targetul pe care il urmariti. In plus, prefer literatura si nu bullshiturile de business. Cred ca asta imi dezvolta mai mult decat creierul.
  • Sunt minunate si exista carti potrivite fiecaruia, a baga cuiva ceva pe gat pt ca asa cred unii specialisti (sunt foarte curioasa de cand exista specialist in recomandarea de carti potrivite pt X sau Y) este la fel de rea si daunatoare ca uniformele si obligativitatea de a manca ce ti se da la gradinita si pare potrivita mai degraba pentru o societate totalitara.
  • Există și oameni care citesc de plăcere (sau ca să evadeze din realitate), nu doar de dragul jobului…
  • Intr-o lume ideala, librariile din Romania s-ar focus mai mult pe selectia de carte, nu doar pe listarea titlurilor noi aparute. Librarii s-ar documenta despre cartile pe care le vand si la mine ar ajunge doar titlurile care ma pot interesa cu adevarat sau care au continut valoros. Imi pare zilnic rau de oamenii care lucreaza in librarii si pot recomanda doar carti la moda sau titluri noi aparute. Imi pare rau ca actiunile lor de marketing, promovarea si colaborarile se fac doar cu bloggeri, vloggeri, influenceri la indemana, nu si cu cei care chiar pot face recomandari de carti prin prisma exprientei. Stiu si inteleg ca este o afacere pana la urma, insa acest awarness facut prin intermediul unor oamenii care nu aduc nici un plus de valoare prin continutul pe care il publica, nu au cum sa creasca vanzarile cartilor care conteaza sau sa contribuie la buna imagine pe termen lung a cartilor.
  • Cărțile sunt ceva foarte intim pentru mine. Oricum, sunt obligată să citesc diverse chestii pentru job. Cărțile măcar să mi le aleg eu!
  • Poate ar trebui sa aveti un program de ajutare la publicarea primei carti.
  • Scriitorul meu preferat e Mircea Cărtărescu şi sper să-l întâlnesc într-o zi. Probabil aş face infarct.
  • Cititul mi se pare o experiență foarte personală. Tema, mesajul, ideea, subtilitatea unei cărți sunt calități care se construiesc individual, pentru fiecare cititor, pentru că intervine filtrarea prin „”ochii”” fiecăruia.
  • Nu-mi plac cartile de life coaching cu teorii general valabile si n-am reusit sa citesc niciodata una pana la capat, deoarece sunt foarte impersonale si oarecum false si adevarate in acelasi timp, deci, in nici un caz de ajutor.
  • Filtrul propriu aplicat asupra unei carti si invatamintele extrase din asta nu poate fi inlocuit de recenzii, notite samd.
  • Autori romani contemporani ar trebui sa fie mult mai promovati decat sunt.
  • A citi este sănătos, atât psihic cât și fizic!
  • cărţile trebuie să fie un prilej şi nu un efect; prilej de dobândiri: de un nou tu, de noi perspective, de voinţe de care nu ştiai că eşti capabil; în opinia mea cărţile de dezvoltare personală reprezintă cărţi-prilej, cărţi pe care adesea le găsesc primejdioase; singurele resurse de dezvoltare personală (bineînţeles, orientate către profesional, nu către personalul în accepţiunea normată) sunt incluse în experienţe, nu în lecturi
  • As vrea ca toata lumea sa citeasca. Indiferent de cat de des sau ce carte. Exista atatea variante din care sa alegem, e imposibil sa nu se gaseasca ceva pe placul fiecaruia! Si as vrea ca asta sa nu fie privita ca o tortura, ca ceva ce esti obligat sa faci pentru scoala, ci ca pe ceva ce alegi tu sa faci pentru ca te pasioneaza si pentru ca esti liber sa alegi cum faci asta.
  • Citiți și cărțile scrise de femei!
  • în România se citește jenant de puțin, iar piața de carte, editorii, nu fac aproape nimic să-și vândă marfa
  • Citesc de cand ma stiu si o fac de placere, de curiozitate si pentru ca imi trebuie. Sfaturile ar trebui sa fie gratis, mai ales pentru cei tineri care si asa citesc putin.
  • Niste timp nu vindeti? Ar fi afacerea secolului!
  • Oamenii fericiți citesc . Mult . Și se regăsesc in ceea ce citesc . Pentru ca lucrurile care sunt scrise acolo nu sunt scrise întâmplator . Cică „nimic nu e întâmplător” . Cine știe
  • Ar fi bine să avem lecturi variate,căci nu ştim niciodată când ne vor folosi cunoştințele acumulate.
  • Sunt unele carti foarte bune in diverse domenii, dar problema este ca sunt si scumpe si nu toata lumea si le poate permite
  • Consider ca, cartile ne ajuta sa nu ne pierdem singura farma din istoria pe care o mai avem.
  • Cărțile sunt minunate! Să nu uităm de ele, căci momentul în care un popor prețuiește ceva mai mult decât cunoașterea, atunci este pierdut…
  • Toţi oamenii de succes cu care am avut legături sunt buni cititori. Citesc, citesc, citesc. Curiozitatea lor îi îndeamnă să citească. Pur şi simplu trebuie să ştie. Ei caută în mod constant noi modalităţi de a deveni mai buni…
  • Doar că ar trebui să se facă ceva ca să crească numărul de cititori din România. Și sa fie susținuți și promovați autorii tineri, contemporani, și în același timp să existe cursuri care să îi ajute sa se dezvolte în acest domeniu și să îi ajute să formeze o cariera din asta.
  • În primul rând, o carte te duce pe o alta lume sau te face sa înțelegi anumite lucruri. În al doilea rând, personal nu cred ca am citit 3 cărții cele recomandate la școală, în schimb citesc ce îmi place, ce am descoperit ca mă face sa mă simt mai bine. Citiți, cărțile te pot deschide pe tine ca om.
  • Mi-aș dori să fie promovați autorii români.
  • Mai multe autobiografii sa fie
  • Periodic descopăr autori români buni, dar nu găsesc cărțile lor în format ebook – sau găsesc formatul Elefant.ro, care nu-i „prietenos” unui Kindle. Și dacă nu găsesc acea carte recomandată, uit și pierd o carte bună. Sigur că mi-ar plăcea și cărți audio, cu posibilitatea unui preview (Humanitas oferă audiobooks pe CD, fără un preview), dar ceva-mi spune că asta e o nișă restrânsă pentru publicul român. Ori vocea e foarte importantă, cu atât mai mult în cazul unei cărți SF.
  • Ma ajuta sa imi eliberez mintea, ma odihnesc mai bine daca citesc inainte de somn (asta daca doarme si bebelusul meu).
  • As dori sa stiu inde gasesc carti in format ebook in limba romana
  • Aștept cu nerăbdare ca Elon Musk să facă posibil upload-ul în creier cu conținutul cărților big grin
  • cărțile sunt cea mai bună invenție de la foc și până acum și mi-e milă de cei care nu citesc
  • Cred ca piata de carte din Ro este mult in urma celei europene sau internationale.
  • Well, unele sunt cel mai genial mijloc pentru a te deconecta de la stresul de zi cu zi. Mai că-ți vine să plângi la 4 dimineața când trebuie să lași o carte bună din mână că trebuie să mai și dormi ca să nu fii zombie la lucru.
  • Le folosesc că să învăț mai multe despre univers, lume, viața că să pot ajuta la rândul meu.
  • as vrea acces gratuit sau pe o sumă modică la o bibliotecă online în limba romana
  • Citesc in engleza. Deseori calitatea traducerilor este jenanta.

  • CONCLUZII


    Este primul chestionar de asemenea amploare pe care-l fac singură cap-coadă, așa că am avut câteva lecții importante de învățat.

    1. Nu m-am agitat să promovez foarte tare chestionarul deoarece am vrut să-l țin cât mai în „bula” mea. L-am anunțat doar printr-un articol aici, pe blog, și două posturi pe contul personal de Facebook, puse la distanță de o săptămână.

    Nu mi-a ieșit planul. Din dorința de a-mi sări în ajutor, chestionarul a ajuns răspândit pe grupuri sau pagini care au complet alt public target. Nu mă înțelegeți greșit, apreciez ajutorul și sunt recunoscătoare, doar că rezultatele nu mai sunt la fel de relevante pe cât speram.

    Cred că vârsta este locul unde se vede cel mai bine acest lucru: în mod normal, cei care mă urmăresc au între 25-34 de ani, dar, în urma unui singur share, a „bubuit” numărul minorilor care au răspuns la chestionar.

    Nu știu cum aș putea rezolva asta pe viitor. Singura soluție pe care o văd este să nu iau în calcul răspunsurile lor atunci când interpretez rezultatele.



    2. Deși l-am dat în avans cât mai multor oameni să-l testeze și să-mi dea feedback pe el, înainte să-l fac public, tot au scăpat niște chestii la care nu s-a gândit niciunul din noi și nici nu-mi dau seama cum le-aș fi putut evita.

    Exemplu: Una din variantele de răspuns la întrebarea cu ocupația era „Angajat într-o companie”. Cineva a completat câmpul „Alt răspuns” și a scris că este angajat la stat, citez: „Statul nu-i companie, nici free-lancing. În lumea ta mică posibilitatea asta nici nu există, nu? Să lucrezi la stat…„. Da, în „lumea mea mică” eu consider că statul ar trebui să fie administrat precum o afacere, așa că nici nu mi-a trecut prin cap că ar trebui să trec vreo variantă separată de răspuns. Am modificat chestionarul în timp ce primeam răspunsuri și am rescris varianta de răspuns în „Angajat într-o companie / la stat”.

    Alt exemplu: Categoriile principale de cărți le-am luat de pe Amazon, fiindcă m-am gândit să mă uit direct la cum le au structurate cei mai buni din domeniu, să nu stau eu să reinventez roata. Chiar și așa, tot au apărut nelămuriri. Oameni care, în loc să bifeze o categorie prestabilită, s-au apucat să detalieze în câmpul Others cu chestii de genul „Fantasy, etc”. (virgula le aparține)

    Ceea ce mă aduce la următoarea concluzie…



    3. Foarte multă lume se simte specială și, în loc să selecteze unul din răspunsurile prestabilite, ține neapărat să completeze în câmpul de „Alt răspuns” și să dea detalii, deși informațiile furnizate nu au nicio relevanță în context.

    Exemplu: la întrebarea legată de ocupația fiecăruia am încercat să dau variante grupate cât mai eficient, în cât mai puține categorii. Cu toate astea am primit zeci de răspunsuri de la oameni care țineau să se laude cu ceea ce fac ei. A trebuit să stau să le mut eu în categoria corespunzătoare atunci când a venit momentul să interpretez răspunsurile – chestie cu care am pierdut o groază de timp.

    La chestionarele viitoare (dacă vor exista chestionare viitoare) cu siguranță n-o să mai las posibilitatea de a da alt răspuns.



    4. Am avut în chestionar și câteva întrebări legate de ideea de subscription box lunar cu cărți selectate de oameni considerați a fi printre cei mai buni din domeniul lor, oameni de genul Elon Musk, Steve Jobs, Bill Gates, Jeff Bezos etc (n-am menționat aceste nume, dar pe ei îi aveam în gând).

    Deși lumea a reacționat pozitiv la idee (65%+ au spus că ar fi interesați), am pus-o on hold deoarece nu văd cum ar putea funcționa ca model de business în România din cauza costurilor de transport.

    Am și făcut greșeala de a pune o întrebare legată de pricing. Cei mai mulți (peste 55%) au răspuns că în medie cheltuie lunar peste 50 de lei pe cărți, dar, când i-am întrebat câți bani ar fi interesați să dea pe un astfel de serviciu lunar, tot 55%+ au zis că n-ar da mai mult de 50 de lei.

    Ulterior mi-am dat seama că am pus degeaba întrebarea asta și este irelevantă, răspunsurile nu valorează nimic până nu încep să testez. Degeaba spune lumea că ar da sau n-ar da suma X pentru produsul Y, că până la urmă contează doar acțiunea. Iar de cele mai multe ori acțiunea diferă de ce se întâmplă la nivel declarativ.



    5. Am încercat să țin întrebările și variantele de răspuns cât mai scurte și simple, ceea ce i-a împins pe mulți să facă tot felul de presupuneri.

    Exemple legate chiar de întrebările cu subscription box business: Unii au presupus că ar fi vorba de cărți recomandate de români și mi-au scris că doar ei știu ce cărți merită să citească, fiindcă românii din domeniul lor sunt foarte varză (din nou a ieșit la suprafață nevoia de a arăta cât sunt de speciali).

    Alții au presupus că ar fi vorba de cărți deja traduse în română (deși nu menționasem nimic pe tema asta) și au scris că lucrează într-un domeniu atât de inovator încât cărțile nu sunt traduse la noi.

    Altă presupunere a fost cea legată de definiția „dezvoltării profesionale”. Unii s-au gândit că asta înseamnă cărți scammy, de self-help, cu info generale/banale. Eu prin dezvoltare profesională înțeleg orice fel de carte din care poți învăța, indiferent că este vorba de biografii, cărți tehnice, istorice sau…. distopii.



    6. M-a întristat să văd cât de multă lume este nemulțumită și frustrată de munca pe care o prestează. Am primit nenumărate răspunsuri încărcate de energie negativă, în care oamenii mă acuzau că de ce aș face doar recomandări pentru a evolua profesional, că jobul nu este viața lor, că ei nu suportă bullshiturile de business și oamenii care se gândesc non stop la muncă, că citesc ficțiune ca să evadeze din realitate etc etc.

    Oameni buni, petreceți mai multe ore la muncă decât oriunde altundeva. Dacă jobul vă face atât de nefericiți, poate că este timpul pentru o schimbare. Încetați să vă mai plângeți de „scârbici” și să vă asumați faptul că:
    1) jobul perfect nu există, trebuie făcute niște compromisuri undeva;
    2) nu sunteți dispuși să ricați / să faceți niște schimbări.

    Tot legat de neasumarea responsabilității: foarte mulți s-au plâns că nu sunt promovate cărțile, nu sunt promovați autorii români, nu este promovat cititul etc. „Să se facă”. Adică să facă altcineva. Dar voi faceți ceva în privința asta? Măcar o postare pe Facebook cu o carte pe care o citiți?

    Închei cu două articole scrise de Ryan Holiday pe care vă recomand să le citiți, viziunea lui este asemănătoare cu a mea:

  • Why You Should be Talking About Work All Holiday Season
  • Alive Time Vs. Dead Time: Which Are You In?

  • VREI MAI MULT?

    Completează formularul de mai jos și o să primești ceva nou de la mine din două în două vineri. Te poți dezabona oricând vrei.

    PE ACEEAȘI TEMĂ

    COMENTARII

    3 comentarii

    3 comentarii. Leave new

    • E funny cum au evoluat lucrurile de la un chestionar despre cărți la plânsul în legătură cu serviciul. Și eu am observat chestia asta la cei din jur – sunt atât de frustrați cu jobul, încât țin să menționeze cât de nasol o duc ei indiferent de context (dar nu mișcă un deget ca să schimbe situația). „Vrei înghețată cu ciocolată sau caramel?”/ „Ce mai contează? Orice e mai ok decât jobul de rahat pe care-l am.” ; „Ce faci în weekend? Ne vedem?”/„Trebuie să merg la o prostie de team building. Nu mai bine mi-ar mări salariul în schimb?”. And so on…

      Also, am râs la faza cu virgula înainte de „etc”. Mereu bucuroasă când dau peste un alt grammar freak. big grin

      Răspunde
    • Noi la Podcast Ceva Mărunt ne facem our fair share of promoting books. Și cineva chiar s-a apucat să le adune: https://www.reddit.com/r/cevamarunt/comments/6hg1m6/c%C4%83rti_recomandate_podcast_ceva_m%C4%83runt/

      Răspunde
    • Din nefericire am ratat momentul in care ai facut chestionarul asa ca acum comentez un pic neavizat. Chiar si asa m-au mirat foarte mult o sumedenie de raspunsuri pe care le-ai pus acolo. Oameni care ziceau clar ca ei nu fac parte din target, dar au simtit nevoia sa piarda 5 minute sa iti zica asta. Sau oameni care iti ziceau ca mai bine faci una sau alta desi am dubii mari ca ai expus planul de business in clar in chestionar. Prietene, de ce ne pierzi timpul si imi strici rezultatele? In fine, nu baga in seama comentariile negative. E o lectie invatata si data viitoare o sa iasa mai bine.
      Inca o chestie, pe care cred ca ai sesizat-o si tu, nu lua in seama ce au raspuns oamenii la cantitati (nr de pagini citite sau bani cheltuiti). In primul rand lumea infloreste pentru a-si creste artificial parerea despre ei in momentul respectiv (banuiesc ca toti o facem), iar in al doilea rand nu toti au o viziune clara asupra fenomenului pe termen lung. Ma dau pe mine ca exemplu, poate azi dau 400 de lei pe carti, peste 6 luni inca 150 si asa mai departe. Asta inseamna ca eu nu sunt in stare sa-ti dau o cifra corecta la intrebarea cat cheltui pe luna pentru ca pur si simplu nu am o viziune de ansamblu. La fel si pentru cat citesc, uneori citesc 3 carti intr-o saptamana alteori nu mai citesc nimic doua luni.
      Banuiesc ca exercitiul este pentru proiectul despre care ai povestit in newsletter-ul trecut. Sigur ai invatat ceva din chestionarul asta care te va ajuta sa imbunatatesti pe idee. Sper doar sa nu te fi facut sa dai inapoi (asa am simtit din postarea ta). Nu stiu daca te-ai lovit de el, dar iti recomand un tool care te-ar putea ajuta: Business Model Canvas. In cazul in care nu ai auzit un google te va lamuri repede asa ca nu las vreun link.
      Keep up the good work!
      PS: Grammar nazi, sa nu te superi pe mine daca am scris ceva aiurea! winking

      Răspunde

    Dă-i un răspuns lui Sergiu Anulează răspunsul

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    Fill out this field
    Fill out this field
    Te rog să introduci o adresă de email validă.
    You need to agree with the terms to proceed